In het kort
- De Belgische regering wil ingrijpen om shoppers van zoekgeraakte pakjes te helpen.
- Minister Vanessa Matz roept op tot snellere en effectievere hulp voor slachtoffers van zoekgeraakte post.
- De ministers willen de verantwoordelijkheden van alle partijen die betrokken zijn bij de bezorging verduidelijken.
Verloren pakjes zijn een grote kopzorg voor Belgische shoppers, en de overheid komt tussenbeide om te helpen. Uit een recent rapport van Ombudsman Poste blijkt dat zoekgeraakte pakjes de meest voorkomende klacht blijven. Minister Vanessa Matz (Les Engagés) heeft naar aanleiding van dit probleem opgeroepen tot snellere en efficiëntere hulp voor slachtoffers van zoekgeraakte post.
Matz benadrukte de moeilijkheden die consumenten ondervinden wanneer ze proberen hun geld terug te krijgen voor verloren pakjes. Ze stelde daarnaast dat bemiddeling niet nodig zou moeten zijn om een oplossing te vinden. Samen met minister van Consumentenbescherming Rob Beenders (Vooruit) wil ze de verantwoordelijkheden van alle betrokken partijen in het bezorgproces verduidelijken, zodat klanten snel een oplossing krijgen.
Oproep tot verandering Europese richtlijn
Matz is van mening dat consumenten onmiddellijke ondersteuning verdienen, in plaats van heen en weer geslingerd te worden tussen online verkopers en leveranciers. Ze pleit er ook voor om de verouderde Europese richtlijn over consumentenrechten, die voor het laatst in 2008 is herzien, aan te passen aan het bloeiende e-commerce landschap.