Geschreven met input van Belwinkel.nl
Pakketbundels zijn al langer populair. Het gaat dan vooral om vierdelige pakketten waarin mobiele telefonie, internet, televisie en vaste telefonie begrepen zit. Telecomoperatoren besteden grote budgetten om dergelijke pakketten te promoten. Je zou dan denken dat het voordeliger is om alles bij één operator onder te brengen – die zal toch wel een mooie korting toekennen –, maar dat is in de praktijk zelden het geval. Het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) maakte eerder al de berekening en concludeerde dat veel gezinnen te veel betalen voor dergelijke telecombundels.
Pakketklanten zijn loyaler en dat breekt hen zuur op
Klanten die zo’n pakketten afsluiten, vertonen een vreemde vorm van loyaliteit. Ze blijven vaak veel langer trouw aan een bedrijf dan wanneer ze de diensten individueel zouden afnemen. Voor 2020 zijn er nog geen cijfers beschikbaar, maar in 2019 stapte bijvoorbeeld slechts 2,7 procent van deze klanten over. En dat is toch wel heel weinig.
Volgens het BIPT heeft dit onder meer te maken met de perceptie: klanten denken vaak dat het moeilijk is om over te stappen. Ze moeten dan hun internet vergelijken, hun telefonie vergelijken, hun sim only vergelijken enzovoort. Bovendien zijn de prijsstructuren vaak moeilijk te doorgronden en verliest men wel vaker voordelen wanneer een enkele dienst elders wordt ondergebracht.
Ten opzichte van deze loyaliteit staan er eigenlijk maar weinig voordelen. Zo zijn bepaalde delen van het pakket mogelijk te ruim en betaalt men voor diensten die men onvoldoende of zelfs helemaal niet gebruikt. Ook zorgt het ervoor dat klanten zelfs na prijsverhogingen niet overstappen of dat ze geen gebruik kunnen maken van acties en lokkertjes. Vaak worden namelijk enkel nieuwe klanten beloond. Het BIPT berekende dat het gemiddelde gezin, dat ongeveer 104 euro per maand aan dergelijke pakketten uitgeeft, enkele honderden euro’s per jaar kan besparen door te vergelijken, over te stappen of te kiezen voor een aangepast product bij dezelfde provider.
Belgische telecomdiensten blijven duur
Hoe dan ook zullen wij Belgen zelfs na een overstap nog steeds te veel betalen voor telecomdiensten. Het gemiddelde Franse gezin betaalt namelijk al snel 40 euro per maand minder voor dezelfde diensten. Ten opzichte van het Europese gemiddelde betalen we in België gemiddeld 76% meer voor post- en telecommunicatiediensten. Dit heeft onder meer te maken met het beperkt aantal mobiele telecomoperatoren op de markt. Met enkel Proximus, Telenet en Orange is de concurrentie gewoon te klein en zitten de grote spelers in een machtspositie. Met de vele bundels houden ze de consument in hun greep en de drang naar een prijzenoorlog is er niet.Bij de KU Leuven deden ze ooit een studie waaruit bleek dat een vierde speler de prijzen met ongeveer 8,6% zou doen dalen. België heeft al langer van het ITU (Internationaal Telecom Union) de toestemming gekregen om 4 licenties uit te geven, maar Agoria (de federatie van de technologische bedrijven) is sceptisch. Volgens Agoria – dat onder meer Proximus, Telenet en Orange onder haar leden heeft – is een vierde speler op de Belgische markt gewoon niet werkbaar. Het waarschuwde eerder al voor horrorscenario’s met 20% kwaliteitsverlies, het verlies van enkele duizenden jobs en achterblijvende netwerkinvesteringen waardoor België definitief achterop zal hinken als het op 5G-implementatie aankomt.