Black Friday 2020 belooft de grootste editie ooit te worden

Geschreven met input van Black Friday Expert

Een aantal jaar geleden was Black Friday voor velen nog een typisch Amerikaanse en kapitalistische feestdag die wat ongewoon aanvoelde. Natuurlijk deden we er wel aan mee – wie wil nu geen korting scoren – maar het voelde wat ongewoon aan. Tegenwoordig is het concept toch duidelijker ingeburgerd en worden er elk jaar opnieuw records verbroken. Volgens een onderzoek van iVOX, in opdracht van shoppingplatform Klarna, wordt Black Friday 2020 de grootste editie die we al in België gezien hebben. Het onderzoek wijst er ook op dat steeds meer Belgen weten wat Black Friday is. Wel hebben ze er nog wat moeite mee om aan te geven wanneer Black Friday valt.

Dat Black Friday dit jaar online moet verlopen, lijkt niet veel mensen te deren. De Sint heeft ook cadeautjes nodig en nu het niet meer in de winkel kan, vindt de shoppingstoomboot online zijn weg. Black Friday kan er maar wel bij varen. En zo geeft 35% van de ondervraagden aan dat ze dit jaar meer online zullen kopen ten gevolge van de lockdown. Bijna 30% van de online shoppers zal minstens een deel van hun sinterklaasaankopen op Black Friday of Cyber Monday doen. Het onderzoek wijst er wel op dat vooral millennials fan zijn van het koopjesconcept. Zo zou maar liefst 79% van de millennials uitkijken naar een buitenkansje.

Prijsbewuste consument

Het onderzoek toont aan dat de Belg niet zo heel veel verschilt van consumenten in onze buurlanden. Wat wel opvalt, is dat Belgen zich beter oriënteren. Ze weten vaak al op voorhand wat ze op Black Friday willen kopen, stellen hun aankoop uit en gaan vervolgens op zoek naar de beste prijs. Een goede zaak, want op Black Friday zijn er wel degelijk knopendraaiers actief.

Een ander belangrijk verschil heeft te maken met de onzekerheid. Belgen vinden het vervelend dat ze producten niet eerst kunnen passen of voelen, terwijl pakweg Nederlanders dat een minder groot probleem vinden. Daar is online shoppen dan ook al langer ingeburgerd.

Diverse acties en kortingen op Black Friday

Ten slotte ging het onderzoek na welk soort deals consumenten het meest appreciëren. Vooral een-plus-een-gratisacties kunnen consumenten enthousiasmeren (59%), gevolgd door een vaste basiskorting (57,3%). Andere formules zoals stapelkortingen (38,2%), wedstrijden waarmee je je shopbedrag kan terugwinnen (13,5%) en limited edition-formules (8%) kunnen consumenten minder in vervoering brengen.

Hoge kortingen is wat de consument wil. En hoge kortingen is wat de consument op 27 november 2020 zal krijgen. In de praktijk zal Black Friday België zelfs langer plezieren. Steeds meer webshops maken er immers een langere koopjesperiode van, waardoor er een volledig weekend of zelfs een volledige week kortingen te verzilveren zijn. De beste deals worden echter al op vrijdag verwacht.