‘Blauwdruk van de Europese markt’

‘Blauwdruk van de Europese markt’

Coca-Cola, Carrefour, Unilever: heel wat grote multinationals gebruiken België om hun nieuwste producten uit te testen. Daar maakte Jonas De Cooman ook gebruik van. De enthousiaste ondernemer en marketeer van het bedrijf Appiness lanceerde op 13 april 2016 de applicatie Spott. Tot eind juni zal hij de Belgische consumenten als laboratoriumratten gebruiken om die videocommerce-applicatie uit testen. Maar wat maakt België zo interessant als testmarkt?

Nieuwe producten worden niet zomaar op de markt gebracht, maar ondergaan een heel proces. Bedrijven willen erachter komen hoe een nieuw product op de markt zal verkopen. “Een goed marktonderzoek is een werk van lange adem”, weet de medeoprichter van Appiness te vertellen.

Bij zo’n onderzoek hoort een goede testmarkt. België is de ideale testmarkt voor grote multinationals als Unilever en Coca-Cola die de Europese markt willen veroveren met hun nieuwe producten.

KLEIN IS FIJN

België is de ideale testmarkt. Met 11,2 miljoen Belgen op een oppervlakte van net meer dan 30.000 km2 zijn we een klein dichtbevolkt land. “Hoe kleiner de markt hoe sneller we producten tot bij de consument kunnen brengen. Zo kunnen we sneller beslissen wat de bevolking van een nieuw product vindt”, verduidelijkt De Cooman.

“Een goede testmarkt is representatief”, aldus Maarten Princen, marketeer bij het reclamebureau Expliciet. België is als het ware een mini-Europa en de Belgische economie is volgens hem vergelijkbaar met de Europese economie. Daarnaast zijn er ook gelijkenissen op gebied van bevolkingsgroepen en toegankelijkheid van de markt.

HET EPICENTRUM

België ligt bovendien in het centrum van Europa. Dat is een heel gunstige ligging. Maar liefst 80% van de Europese koopkracht bevindt zich in een straal van 800 km rondom Brussel. In de hoofdstad van Europa worden ook heel wat belangrijke beslissingen genomen voor multinationals. Het is dus niet vreemd dat de internationale bedrijven zich vestigen in België.

Op slecht één uur en twintig minuten ben je met de hogesnelheidstrein in Parijs. Van Brussel—Londen doe je in 1 uur 51 minuten. België is vlot verbonden met heel wat grote steden zoals Amsterdam en Keulen.

EEN GEBROKEN LAND

België ligt op een breuklijn. Aan de noordkant zit de Germaanse bevolkingsgroep en in het Zuiden de Romaanse bevolkingsgroep. Ons land kent 3 officiële talen: Nederlands, Frans en Duits. Dat zorgt voor een zeer diverse samenleving. Het is die diversiteit waar bedrijven naar op zoek gaan bij het bepalen van een testmarkt. Toch vallen alle delen onder één regelgeving, en één distributienetwerk. Bedrijven kunnen hun producten zo dus makkelijker verspreiden.

Princen: “Doorheen de korte geschiedenis van België hebben wij heel wat migratiegolven gekend. Migratie bestaat nog altijd. Ons land wordt gekenmerkt door vele inwijkelingen en invloedsferen van over de hele wereld. Ons land is een multiculturele samenleving geworden, een kleine blueprint van de Europese markt.” licht de marketeer verder toe.

WORST CASE SCENARIO

De Belgische consument is de moeilijkste van Europa. Belgen zijn over het algemeen conservatief in hun consumptiegedrag. Ze proberen niet graag nieuwe dingen uit.

“Op gebied van e-commerce en technologie lopen we nog heel wat achter op onze noorderburen”, vertelt De Cooman. Bedrijven maakten het zich daardoor extra moeilijk door hun producten in België uit te testen. “Als de Belgische consument het product aanschaft, dan koopt de Europese consument het zeker en vast”, verklaart De Cooman, “Een goed testresultaat in België levert gelijkaardige resultaten op in heel Europa.”

BESCHEIDEN BELGEN

Het is niet alleen de Belgische markt die gewild is door multinationals. Ook Belgische ondernemers verdienen hun plaats in de wereld van productontwikkeling. België is een bron van betaalbaar talent. “Ze mogen ons niet onderschatten. Ik werk met Belgische ontwerpers en ontwikkelaars die even goed of zelfs beter zijn dan buitenlandse werknemers”, vertelt De Cooman.

Belgen worden goed opgeleid in het onderwijs en kunnen vlot overweg met meerdere talen. Daarnaast steunt de overheid jonge ondernemers. Zo besloot Alexander de Croo (Open Vld), minister van Digitale Agenda en Telecom, begin 2015 dat ondernemers genieten van een fiscale aftrek op hun investeringen.

De Cooman: “Belgen staan in het buitenland bekent als authentiek, eerlijk, betrouwbaar en bescheiden.” We zouden dus veel meer naar buiten moeten komen met de kwaliteiten die wij, Belgen te bieden hebben.

Het kleine België hee de marketeers en multinationals dus heel wat te bieden. Hoewel Belgen niet met veel zijn, slagen ze erin een stempel te drukken op de rest van de wereld. De superdiversiteit en mengelmoes van culturen en karakters zijn echte troeven. Dat maakt ons een geliefde Belgische markt.

© 2016 – C.H.I.P.S. StampMedia – 
Daniele Lucchesi; illustratie: Najate Reyskens en Hendrik Daniels

Gesponsorde artikelen