“Add more hapiness to the web”, dat was de bedoeling van de nieuwe campagne van Coca-Cola. Het bedrijf wilde negatieve tweets die de getagd werden met de hashtag #makeithappy positiever maken. Alleen leidde dat pijnlijk genoeg al snel tot het tweeten van Mein Kampf-quotes in de vorm van dieren en lachende gezichtjes.
De campagne werd afgelopen zondag gelanceerd in een reclame tijdens de Super Bowl. Coca-Cola riep op om negatieve berichten op sociale media te taggen met de hashtag #makeithappy. Vervolgens zou het bedrijf de negatieve woorden omzetten in een positief figuurtje.
Bekijk de reclame hier:
Zo’n positieve tweet ziet er dan zo uit:
@harto #MakeItHappy is more than a hashtag. Reply to negative Tweets and see! http://t.co/kazqupgXKm pic.twitter.com/I3qr1XFCPv
— Coca-Cola (@CocaCola) 2 februari 2015
De Amerikaanse technologieblog Gawker besloot Coca-Cola eens het vuur aan de schenen te leggen. Een medewerker startte het Twitter-account @MeinCoke op en tweette onder de naam ‘A.H’ fragmenten uit Mein Kampf, gevolgd door de hashtag #makeithappy. Helaas was Coca Cola hier niet op voorbereid. De quotes verschenen in de vorm van smileys, bananen en zelfs een drummende kat.
Hier zijn enkele tweets die Coca-Cola de wereld instuurde:
“German-Austria must be restored to the great German Motherland. And not indeed on any grounds of economic calculation whatsoever. No, no.”
“A task to which we should devote our lives and in the pursuit of which every possible means should be employed.”
“When the territory of the REICH embraces all the Germans and finds itself unable to assure them a livelihood…”
En zo ging het door. Er verschenen meer dan 10 fragmenten uit Mein Kampf op het Twitter-account. Toen Coca-Cola doorhad waar Gawker mee bezig was, werden de tweets verwijderd en werd de volledige campagne zelfs stopgezet.
Een woordvoerder van de frisdrankgigant reageerde: “De boodschap van #makeithappy is simpel: het internet is wat wij ervan maken, en we hoopten dat we mensen konden inspireren om er een positievere plaats van te maken.We betreuren dat Gawker onze campagne gemaakt heeft tot iets wat het niet is.”
Bron: The Daily Dot