Binnenkort komen de Sint en de Kerstman langs en dat zullen ze bij de webwinkel bol.com geweten hebben. Zo’n 2.500 magazijniers hebben de verantwoordelijkheid om de cadeautjes van de rekken te halen, de geschenkjes in te pakken en alles zorgvuldig in witte kartonnen dozen te stoppen. In december vliegen de pakjes met een gemiddelde snelheid van 17 cadeautjes per seconde de deur uit.
Vanaf oktober tot Nieuwjaar is het in het magazijn van bol.com een heksenketel. Dat laten Marijn de Weerdt en Kiki Lauwers van bol.com weten aan de kranten van De Persgroep. Na de feestdagen bereiden ze zich al voor op de trends voor het volgende jaar.
Volgens hen hebben heel wat mensen geen inspiratie voor cadeautjes. In plaats van een specifiek product tikken ze dan ‘cadeau voor hem’ of ‘cadeau voor haar’ in de zoekbalk in. Dat leverde tot nu toe geen zoekresultaten op. “Dat is iets waar we dit jaar heel hard op gewerkt hebben”, zeggen ze. “Onze klanten inspireren. Nu hebben we bijvoorbeeld een blad inspiratielijstjes op de site met geschenkideeën voor vrouwen, voor mannen, voor tieners, voor kookliefhebbers… Soms blijkt het niet om producten, maar om mensen te gaan.”
Kleine voorraden en accurate voorspellingen
Bol.com bepaalt in de zomer al dat de hipste kerstballen in december roze en wit zullen zijn, dat ze niet van glas maar van plastic zullen zijn en dat de Sint een gezelschapsspel van De Slimste Mens brengt. Daarvoor heeft elke ‘subwinkel’ van bol.com zijn eigen productspecialisten in dienst. Zij bezoeken beurzen, doen aan marktonderzoek en bellen met leveranciers. “Trends bepalen is een wisselwerking”, klinkt het. “Wij halen op de website naar voor wat in is, waardoor klanten het sneller vinden en meer kopen. Anderzijds zetten we producten waar klanten veel naar zoeken, opvallender in beeld.”
Dat is dan ook het voordeel van een website ten opzichte van een fysieke winkel, volgens het bol.com-personeel. “We kunnen snel aanpassen en kopen niet groot in”, klinkt het. “We hebben dus enkel kleine voorraden. Dat lukt, omdat we met honderden toeleveranciers en winkeliers werken die allemaal diezelfde lichtjes of kookboeken kunnen leveren als het nodig is. Zo komt het dat we hier op 1 januari nooit met 3.000 kerstballen overschot zullen zitten. Als er al eens een verkeerde inschatting gebeurt, valt de schade voor ons best mee.”