Dacht je ook online goedkoper te boeken dan bij een reisagentschap? Dan moet je binnenkort booking.com niet meer zien als de makkelijkste manier om de goedkoopste prijs te vinden. Een nieuwe wet zorgt er namelijk voor dat hotels zélf een prijs mogen aanbieden die lager ligt dan booking.com.
Booking.com is niet meer de makkelijkste manier om je goedkope hotel te boeken. Dat komt door een nieuwe wetgeving die de internetgigant dwingt om z’n eigen regels aan te passen. In Duitsland en Frankrijk bestonden die regels al: daar mocht Booking.com de hotels op z’n website niet meer dwingen om op hun eigen website een hogere prijs te vragen.
Persoonlijke korting
Want dat deed de website natuurlijk wel, wat resulteerde in veel klanten die toch nog rechtstreeks naar hotels belden om daar een persoonlijke korting te bedisselen. Booking.com zorgde volgens de Horecafederaties dan ook voor oneerlijke concurrentie, zij drongen aan op een betere regeling in België.
Betere regeling?
Die is er nu dus. Met als resultaat dat een hotel wél beter z’n prijs kan reguleren, maar ook wel dat het moeilijker wordt voor ons om de goedkoopste prijs te vinden voor een hotel. Voor wie op citytrip vertrekt, wordt het dus moeilijk inschatten wat de beste deal is. Even checken op booking.com en dan nog eens bellen, wordt waarschijnlijk de beste optie.
Booking heeft intussen zelf gereageerd. Ze laten aan onze redactie weten het niet eens te zijn met de maatregelen. “Wij geloven dat prijspariteit, dat aanvaard is door 27 mededingingsautoriteiten over de hele wereld en die van kracht is in het grootste deel van Europa, een transparante en consistente prijsvergelijking garandeert voor de consument. In plaats van honderden individuele accommodatiewebsites te moeten consulteren om prijzen te vergelijken, kan de consument op éen platform terecht om zijn/haar beslissing makkelijker te maken.”
Even grote kansen
Daarnaast wijzen ze er bij booking.com ook op dat hun systeem ervoor zorgt dat ook kleinere hotels een eerlijke kans krijgen. Met de wetgeving wordt de druk op die individuele hotels groter, terwijl ketens sowieso meer ruimte hebben om kosten te spreiden en dus kamers aan lagere prijzen aan te bieden.
“Het behouden van beperkte pariteit zorgt er ook voor dat Booking.com een platform kan blijven waar kleinere, onafhankelijke hotels of een gastverblijf beheerd door een familie op het Belgische platteland dezelfde kans hebben om klanten aan te trekken als grote hotelketens, ongeacht hun marketingbudget, en in een steeds meer internationale en door mobiele toestellen gedomineerde markt.”