Veel bedrijven merken dat het lastiger wordt vacatures in te vullen. Het inzetten van buitenlandse werknemers is dan een oplossing. Het in dienst nemen van buitenlandse werknemers is voor veel bedrijven de oplossing voor hun continuïteits- of bezettingsprobleem. Hoewel veel opdrachtgevers in het begin wat koudwatervrees hebben, is het niet moeilijk om buitenlands personeel in je bedrijf in te zetten. Toch zijn er wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten.
Controleer de identiteit
Je bent al gewend dat je de identiteit van al je werknemers moet controleren. Dat geldt voor buitenlandse medewerkers natuurlijk ook. Bij de identiteitscontrole moet je een drietal stappen zetten:
- Verificatie van de identiteit
Zodra je de medewerker in dienst neemt, moet je zijn identiteitsbewijs controleren op echtheid en geldigheid. - Bewaarplicht
Je bent verplicht om een kopie te maken van het identiteitsbewijs van je nieuwe werknemer. Dit kopie moet je goed archiveren. In ieder geval tot 5 jaar nadat de medewerker weer uit dienst is getreden. - Zorgplicht
Als werkgever ben je er ook verantwoordelijk voor dat je medewerkers ten allen tijde een identiteitsbewijs kunnen tonen. Dit betekent dat je personeel altijd hun paspoort of ID-kaart bij zich moeten hebben wanneer ze op het werk aanwezig zijn.
Arbeidsvoorwaarden overeenkomen
Op het gebied van de arbeidsvoorwaarden is er vorig jaar iets veranderd. Voorheen gold dat, voor detacheringen van 2 jaar of korter, het arbeidsrecht van het land van herkomst gold. Als je dus een medewerker uit Polen of Roemenië in dienst had, gold voor hen niet de Belgische wetgeving, maar die uit Polen of Roemenië. Met het van kracht worden van de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (de Wet afwEU) is dat veranderd. Nu hebben buitenlandse werkgevers recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden die ook voor Belgische medewerkers gelden. Denk hierbij aan zaken als minimumloon, overwerk- en ploegentoeslagen, reis- en onkosten. Ook geldt voor buitenlandse werknemers hetzelfde regime met betrekking tot (veilige) arbeidsomstandigheden, rust- en werktijden en vakantiedagen.
Het doel van de wet is om een gelijk speelveld te creeëren voor alle werknemers, ongeacht hun land van herkomst.
Als werkgever ben je verplicht deze wetgeving na te leven. Bij overtreding kunnen zowel werkgever als werknemer een boete opgelegd krijgen. Als je gebruik maakt van een intermediair (een uitzendbureau) kun je als opdrachtgever ook een boete krijgen als deze intermediair geen premies en belastingen afdraagt. Voorkom problemen en zorg dat je in zee gaat met een betrouwbare partner.
Taaleis
Voor eenvoudig werk is het spreken van de taal minder belangrijk dan vaardigheid. Als iedereen een tweede taal met elkaar deelt, zoals Duits of Engels, is er vaak niets aan de hand.
Er zijn echter risicovolle beroepen waarbij misverstanden tot ernstige ongelukken kunnen leiden. Denk bijvoorbeeld aan kraanmachinist of asbestverwijderaar. Voor dit soort beroepen geldt de eis dat de medewerkers het Nederlands beheersen. Het vereiste taalniveau is afhankelijk van het soort werkzaamheden en de verantwoordelijkheid. De arbeidsinspectie helpen om vast te stellen aan welke taalbeheersing moet voldaan.