Linda Yaccarino, onlangs benoemd tot CEO van Twitter door eigenaar Elon Musk, heeft (een deel van) haar plan om van Twitter “de meest accurate bron van real-time informatie ter wereld” te maken uit de doeken gedaan.
De essentie: Wat is de visie van Yaccarino voor Twitter 2.0?
- Ze wil Twitter omvormen tot het “wereldwijde publieke plein” waar een ongefilterde uitwisseling van informatie en een open dialoog over belangrijke onderwerpen de beschaving vooruit kunnen helpen.
- De nieuwbakken CEO deelt daarmee de visie van haar voorganger Musk, die Twitter ziet als een echt forum voor vrije meningsuiting.
- Yaccarino wil van Twitter “de meest accurate bron van real-time informatie ter wereld” maken.
- Het techbedrijf heeft op dat vlak nog veel werk voor de boeg: sinds Musks overname vorig jaar ligt Twitter onder vuur vanwege zijn aanpak van desinformatie.
- Het bedrijf verloor onlangs zijn hoofd van de afdeling vertrouwen en veiligheid, die besloot ontslag te nemen, waardoor Yaccarino gedwongen werd haar functie eerder dan verwacht op te nemen, onthult de BBC.
- Voorts is Twitter uit de vrijwillige EU-gedragscode rond desinformatie gestapt. Een beslissing die niet naar de zin was van eurocommissaris Thierry Breton. Hij zei eind mei dat Twitter zijn verplichtingen niet kan ontlopen. “Strijden tegen desinformatie zal vanaf 25 augustus een wettelijke verplichting worden op basis van de DSA”, klonk het toen. “Onze teams zullen klaarstaan om te handhaven.”
De uitdagingen: Adverteerders moeten weten wat er hen te wachten staat. Welke impact zullen de plannen van Yaccarino bijvoorbeeld hebben op de manier waarop de gebruikers het platform gebruiken? Ze hebben die info nodig om te kunnen nagaan hoe lucratief de advertenties op Twitter zullen zijn.
- Veel adverteerders besloten Twitter te verlaten nadat Musk, die zichzelf beschrijft als een “voorstander van de ongebreidelde vrijheid van meningsuiting”, kritiek uitte op het moderatiebeleid van het bedrijf en probeerde rechtse accounts weer toe te laten.
- Resultaat: De inkomsten van Twitter waren in december met 40 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder.
- In die context wordt verwacht dat de nieuwe CEO een balans zal vinden tussen de aspiraties van Musk en de behoeften van adverteerders.
- We mogen niet vergeten dat Yaccarion al ervaring heeft op dat vlak. Bij haar vorige baan bij NBCUniversal reorganiseerde ze de advertentietak van het bedrijf en lanceerde ze in 2020 het streamingplatform Peacock, waarop advertenties worden getoond.
- Ondanks de komst van de nieuwe CEO zal Musk ongetwijfeld een prominente rol blijven spelen binnen het bedrijf, omdat hij actief blijft als uitvoerende voorzitter en “Chief Technology Officer”.