In het kort
- Games zijn een mechanisme voor mensen met psychische problemen, ze bevorderen mindfulness en geven een gevoel van gemeenschap en steun.
- De betaalbaarheid en toegankelijkheid van cosy games maken ze aantrekkelijk voor gamers die op zoek zijn naar ontspanning en zelfzorg.
- Aanbevelingen van beroemdheden en online gamegemeenschappen hebben bijgedragen aan de toename in populariteit van cosy games, wat hun waarde als hulpmiddel voor mentaal welzijn benadrukt.
Veel gamers vinden troost en steun in “gezellige games” zoals Animal Crossing, Unpacking en Stardew Valley. Deze spellen verschillen van traditionele titels door hun focus op ontspannende taken, charmante personages en creatieve vrijheid voor spelers.
Mind Cymru, een liefdadigheidsinstelling op het gebied van geestelijke gezondheid, benadrukt het potentieel van gezellige games als een copingmechanisme voor mensen met psychische problemen. Het bevordert ook mindfulness door de boeiende gameplay.
De voordelen van gezellig spelen
Danii Wills, een moeder van vijf kinderen met angst, depressie en ADHD, ontdekte al vroeg de voordelen van gezellige games. Ze noemt haar band met andere spelers via online rollenspellen zoals Pokémon Red en The Sims een bron van gemeenschap en steun in moeilijke tijden.
Gezellige games draaien vaak om dagelijkse routines, het opbouwen van relaties binnen virtuele gemeenschappen of het oplossen van mysteries, waardoor de nadruk op gevechten en competitie, zoals in veel traditionele games, wordt verlegd. Gamers verbeteren hun ervaring vaak door een gezellige sfeer te creëren met verlichting, dekens en geluidssystemen.
Aanwijzingen van beroemdheden en steun van de community
Deze trend kreeg wijdverspreide aandacht tijdens de COVID-19 pandemie toen beroemdheden gezellige games omarmden, wat leidde tot een stijging in populariteit voor titels als Animal Crossing. Gaminggemeenschappen, zoals Nintendo South Wales, hebben een bloeiend bestaan geleid en bieden een gevoel van saamhorigheid en steun aan leden die met verschillende uitdagingen worden geconfronteerd.
Ben Ayling, een lid van de groep die te maken heeft met schizofrenie en andere gezondheidsproblemen, vindt gamen een waardevolle ontsnapping aan zijn problemen. Hij benadrukt de toegankelijkheid van gezellige spelletjes, die minimale inspanning vereisen en toch aanzienlijke mentale voordelen bieden. Andere leden delen de mogelijkheid om hun ervaringen met geestelijke gezondheid openlijk te bespreken binnen deze online gemeenschappen.
Persoonlijke verhalen en ervaringen
Lindsey Lawrence, die aan fibromyalgie lijdt, beschrijft gezellige games als bronnen van warmte en geluk, die verder gaan dan simpel pixelachtig vermaak. Deze spellen bieden een toevluchtsoord voor angsten en zorgen voor een gerichte activiteit die gemoedsrust brengt.
Zoe Phare, een grafisch ontwerpster die op school pesterijen meemaakte, vindt troost in de personages in deze spellen en gebruikt ze als alternatief voor gedachteloos scrollen als haar geest overweldigd voelt.
Industriële erkenning en toegankelijkheid
Simon Jones, hoofd beleid en campagnes van Mind Cymru, erkent bij BBC cosy gaming als een waardevol copingmechanisme en een vorm van mindfulness voor mensen die op zoek zijn naar verschillende manieren van zelfzorg. Hij erkent het belang ervan als een hulpmiddel binnen een gevarieerde gereedschapskist voor mentaal welzijn.
Gezellige games zijn vaak betaalbaarder dan andere videogames en worden vaak door onafhankelijke studio’s ontwikkeld. Ze kunnen op verschillende platforms worden gespeeld, waaronder desktops, laptops en consoles zoals de Nintendo Switch en Xbox. Gamers verbeteren hun ervaring met kleurrijke verlichting, geluidssystemen en decoraties geïnspireerd op hun favoriete games, variërend in kosten van 200 pond tot 4000 pond.
Een eenvoudige maar effectieve ervaring
Voor sommigen, zoals Danii, kan een gezellige opstelling zo simpel zijn als een deken, een comfortabele bank en een warme drank. Deze momenten zorgen voor ontspanning en een tijdelijke ontsnapping aan de dagelijkse beslommeringen en benadrukken de diepgaande impact die gezellig gamen kan hebben op het mentale welzijn.