Crisis in het Britse theater: originele producties en jong talent in het gedrang


In het kort

  • In het Britse theater is het aantal originele producties in de afgelopen tien jaar met ruim 30 procent gedaald.
  • De financiële instabiliteit bedreigt de toekomstige aanwas van theatertalent.
  • De sluiting van toneelinstellingen en de verminderde creatieve output verergeren de uitdagingen voor opkomende artiesten.

De Britse theaterindustrie staat aan de vooravond van een kritieke periode, gekenmerkt door een aanzienlijke daling van het aantal originele producties en een alarmerende dreiging van sluitingen.
Uit recent onderzoek blijkt dat het aantal originele opdrachten bij de top 40 gesubsidieerde theaters in de afgelopen tien jaar met ruim 30 procent is gedaald – een zorgwekkende trend. Deze bevindingen worden versterkt door aanvullend onderzoek, waaruit blijkt dat een aanzienlijk percentage theaters financieel kwetsbaar is en substantiële investeringen nodig heeft om operationeel te blijven.
De combinatie van verminderde creatieve output en financiële instabiliteit roept vragen op over de toekomstige aanwas van theatertalent.

De daling van het “drama” onderwijs op scholen en de sluiting van grote theaterinstellingen, zoals de Bristol Old Vic Theatre School, verergeren deze uitdagingen. Theaterleiders erkennen de moeilijke keuzes die zij moeten maken als gevolg van stijgende kosten, wat leidt tot minder originele producties en afnemende kansen voor opkomende artiesten.

Jong talent

Freelance theatermakers – die een cruciale rol spelen in het tot leven brengen van producties – hebben eveneens moeite om de eindjes aan elkaar te knopen in de huidige crisis. Onderzoeken tonen aan dat veel freelancers onder het nationaal leefloon verdienen en onvoldoende steun ervaren van kunstorganisaties, beleidsmakers en financieringsinstanties.

Hoewel coproducties tussen theaters zijn uitgegroeid tot een strategie om financiële risico’s te beperken en grootschalige producties mogelijk te maken, gaat deze aanpak vaak ten koste van kleinere, experimentele werken die fungeren als kweekvijver voor nieuw talent. De nadruk op ‘crowd-pleasing’ entertainment beperkt bovendien de ruimte voor uitdagende en innovatieve theaterervaringen.

Bezuinigingen op de financiering door Arts Council England hebben de situatie verder verslechterd, waardoor instellingen die gespecialiseerd zijn in het schrijven van nieuw werk geen steun meer ontvangen. Toch zijn er ook sprankjes hoop. De oprichting van een nieuw Welsh National Theatre door acteur Michael Sheen toont zijn inzet voor het behoud en de viering van de Welshe theatercultuur.

Meer
Lees meer...