De F-35, het toestel dat de Belgische F-16’s gaat vervangen, is tot vier keer luider dan z’n voorganger. Boven wijken in de buurt van Amerikaanse luchtmachtbasissen is 118 decibel gemeten wanneer een F-35 overvloog, en dat is amper 2 decibel van wat als de pijngrens wordt beschouwd.
De F-35 is luider omdat de motor die erin zit nu eenmaal groter is – en dat komt omdat de F-35 zelf een stuk groter is dan de F-16. Het geluid van de F-35 is ook anders. Experts zeggen dat de F-16 een meer “treble” geluid voortbrengt, terwijl de F-35 een lager “bass”-lawaai voortbrengt. Het gevolg is onder meer dat lawaai van een F-35 langer blijft nazinderen.
De Amerikaanse luchtmacht is bij wet verplicht om de geluidsoverlast in de buurt van z’n basissen te meten en te publiceren. Uit die cijfers blijkt dat de F-35 gemiddeld 16 decibel luider is, maar dat wanneer de piloten het gas induwen, of als ze vliegen bij een dichtbewolkte hemel, het nieuwe toestel tot wel vier keer luider is dan de F-16.
Denemarken
In Denemarken hebben ze net zoals in ons land de F-35 gekocht als opvolger van de F-16 en Deense journalisten zijn naar de VS getrokken om aan den lijve te ondervinden hoe erg het is met die geluidsoverlast nadat een naar Amerika uitgeweken Deen hen er attent op maakte dat hij verhuisd was sinds de komst van de nieuwe toestellen.
De reporters registreerden de decibels bij een vergelijkbare setup met Flyvestation Skrydstrup in Jutland, waar de F-35’s zullen worden gestationeerd. Net als bij ons in Kleine Brogel wonen er daar een pak mensen op amper een kilometer of twee in vogelvlucht van de basis.
Pijngrens
Ze kwamen effectief tot waarden die de pijngrens – 120 decibel – benaderden. In de VS moeten F-35’s ondertussen al een bepaalde hoogte hebben bereikt voor ze over bewoond gebied vliegen. Maar in Europa is zoiets niet haalbaar zeggen experts, maar het wordt ook toegegeven door Deense piloten die al met beide toestellen (F-16 en F-35) hebben gevlogen.
In lijn met vijf andere studies
Vijf onafhankelijke studies die de jongste zes jaar werden uitgevoerd in opdracht van de Amerikaanse Air Force tonen aan dat op de meeste hoogtes en snelheden, de F-35 gemiddeld een pak luider is.
België zal 34 F-35’s gaan aankopen. Kostenplaatje: meer dan drie miljard euro. De totale kosten, met onderhoud en verbruik bij, zouden zelfs oplopen tot 15 miljard.