De 7 zotste voorbeelden van klantvriendelijkheid: wanneer de klant écht koning wordt

Shutterstock

In de big business staat de klant op nummer een. Maar sommigen gaan wel erg ver om hun klanten te plezieren. Deze 7 zotte voorbeelden tonen dat het belangrijk is om klanten als echte koningen behandelen. Ook HP verwent zijn klanten, met een reisje naar New York! En daar kunnen we toch alleen maar blij om zijn?

1. Vroeg kerstcadeautje van Amazon.com

Surprise! Kerstmis valt vroeg dit jaar. Of toch voor deze Britse student. Robert Quinn kreeg de verrassing van zijn leven toen hij een ‘pakketje’ van Amazon voor zijn deur vond. Het postorderbedrijf leverde per ongeluk meer dan 50 producten (ter waarde van 4.500 euro) aan Quinn. Oeps, foutje! Amazon besliste dan maar dat de jongen alles mocht houden. Gratis! 

Robert Quinn is natuurlijk erg blij met zijn DVD’s, tablet en flatscreen-tv. Toch wil hij niet alles voor zichzelf houden. Zijn vrienden en familie kunnen dus rekenen op een paar leuke cadeautjes onder de kerstboom! Amai… merci!

2. Tijgerbrood wordt girafbrood @ Sainsbury’s Supermarket.

Wit, bruin, volkoren, meergranen… Brood heb je in alle soorten, smaken en namen. Maar, what’s in a name? Alles! Dat blijkt toch uit het volgende voorbeeld.

De Britse supermarkt Sainsbury’s werd door de drie-jarige Lily Robinson op de vingers getikt omdat hun tijgerbrood meer weg had van een giraf dan van een tijger. Het kleine meisje schreef een brief naar de winkel met de vraag de naam te veranderen. Briljant idee, vond Sainsbury’s. 

Lily’s moeder plaatste de brief van haar dochter en de reactie van de supermarkt op haar blog en het tijgerverhaal werd een dikke internethit. De kleuter kreeg eerst enkel een waardebon van de winkel (om tijgerbrood mee te kopen), maar nadien besloot  Sainsbury’s toch maar om in te gaan op het giraffenvoorstel. Da’s pas straf! 

3. Man wordt stoel (en steun) voor oude dame.

Een gentlemen, is dat iets wat anno 2014 nog bestaat? Ja, hoor. Dat bewees de jonge Cesar Larios met een echte ouderwetse heldendaad. Larios werkt voor College Hunks Moving and Hauling, een bedrijf dat onder andere verhuizingen doet. Toen hij aan het werken was in een service flat, zat hij plots vast in de lift. De jongeman bleef erg kalm, maar het oude vrouwtje dat bij hem was zei dat ze niet lang kon blijven rechtstaan zonder steun. Say no more, dacht Larios en ging op handen en knieën zitten. Hij bood de vrouw aan om op zijn rug te gaan zitten en dat deed ze… 30 minuten lang, tot de lift weer startte!

Cesar Larios werd door College Hunks tot ‘Werknemer van het jaar’ benoemd. En de vrouw? Die was haar held super dankbaar! Ave Cesar!

4. United Airlines zorgt voor emotioneel afscheid.

Afscheid nemen…niemand doet het graag. Maar als er een dierbare op sterven ligt, zou je er álles aan doen om er op tijd bij te geraken. Dat heeft de Amerikaan Kerry Drake jammer genoeg moeten ondervinden. Toen zijn broer hem zei dat hun moeder niet lang meer te leven had, sprong Drake op het eerste vliegtuig. Zijn vlucht, dat vertrok vanuit San Francisco, had vertraging en dus zou hij zijn overstap in Houston missen.

Hoeveel pech kan een mens hebben?

De man begon in paniek te geraken en barstte in tranen uit. Een stewardess vroeg hem wat er aan de hand was en gaf hem een zakdoek als troost. Vervolgens deed het personeel van United Airlines er alles aan zodat de man zijn tweede vlucht toch nog zou halen. Toen Drake in Houston aankwam, merkte hij tot zijn verbazing dat de piloot op hem had gewacht. En zo geraakte de man toch nog op tijd bij zijn moeder. De dag erna stierf de vrouw, maar moeder en zoon hebben elkaar nog een laatste keer kunnen zien. En Kerry Drake? Die droogde zijn tranen met de zakdoek die hij van de stewardess had gekregen, een gebaar dat hij nooit zal vergeten!

Screenshot CNN

5. Lego speelt voor Sinterklaas.

Elk kind houdt van speelgoed. Maar deze jongen had écht wel zijn zinnen gezet op een dure treinset van Lego. De ouders van de 11-jarige James Groccia zeiden dat hij er dan maar zelf voor moest sparen. Toen hij na twee jaar eindelijk genoeg centjes had, was de trein plots een collectors item geworden. Veel te duur dus! De jongen die aan het Asperger syndroom lijdt, schreef samen met zijn begeleidster een brief naar Lego. Hij kreeg erg snel een antwoord van de speelgoedgigant, met oprechte excuses. Maar daar bleef het bij…

Tot James plots op zijn verjaardag een pakje kreeg van Lego. Zou het? Ja! The Emerald Night Train! Soms komen dromen écht uit… Lang leve Lego! De jongen ging uit zijn dak en zijn vreugdesprongen werden een hit op Youtube. 

6. Free food van Morton’s Steakhouse dankzij tweet.

Wachten op de luchthaven: de hel. Alles duurt véél te lang en… je krijgt honger. Het eten dat ze aan boord serveren is absolúút niet te vreten! Daar dacht de Amerikaan Peter Shankman net hetzelfde over. En dus verzond hij een tweet naar Morton’s Steakhouse met de vraag om zijn favoriete steak te droppen op de luchthaven. Shankman hoopte veel, maar verwachtte niets…

Toch pikte het restaurant de tweet van de hongerige passagier op en schoot meteen in actie. Toen hij landde in Newark Airport, stond er een ober van Morton’s op hem te wachten. Peter Shankman die zelf erg kritisch staat tegenover customer service, moest toegeven dat hij dit écht niet verwacht had. De man van Morton’s had meer dan 37 km gereden om tot bij hem te geraken. Als bedankje stuurde Shankman nog een tweede tweet, waardoor al zijn volgers -en dat zijn er een pak- direct wisten wat voor goede service Morton’s Steakhouse levert. De tweet van Shankman werd trouwens uitgeroepen tot ’tweet van het jaar’ in 2011. 
Peter Shankman

7. Gratis shoppen bij Nordstrom.

De Amerikaanse modeketen Nordstrom staat al sinds 2009 in de top 100 van ‘De beste bedrijven om voor te werken’. Maar… het is vooral een leuke plek om te gaan shoppen. Daar is het volgende voorbeeld het beste bewijs voor. Een koppen was na een brand al zijn bezittingen verloren. Het moest dus noodgedwongen nieuwe kleren kopen. Nordstrom was zo aangedaan door het verhaal van zijn klanten dat het besloot om hen niets aan te rekenen. Het koppel kreeg voor meer dan 500 dollar aan kledij. De kleren werden ook nog eens aan huis geleverd. Helemaal gratis, als dat geen service is!

Nordstrom.com

Voor een grote keten is dergelijke stunt natuurlijk peanuts, maar het is fijn om te weten dat er in de big business ook nog plaats is voor de gewone mens en zijn problemen. Amen to that!