De auto van de toekomst : even simpel te bedienen als een iPhone?

Kent u de “Monday Note” van Jean Louis Gassée en Frederic Filloux? Zo niet, dan moet u er af en toe eens een lezen. Gassée werd beroemd door zijn werk bij Apple. Na zijn vertrek probeerde hij (tevergeefs) het besturingssysteem ‘Be’ te lanceren, dat op dat moment al verder was dan het klassieke MacOS. 

Door Bernd Maier-Leppla

Gassée schrijft in zijn columns vooral over de computerindustrie en Apple meer recentelijk over Tesla. Filloux is ook columnist in gerenommeerde publicaties als The Guardian, L’Express of Medium. 

In juli 2020 publiceerde hij samen met Philippe Chain, een automobielingenieur, een reeks over de auto van de toekomst, de Apple Car en Tesla.

Een van de interessante dingen aan de serie is het inzicht dat Chain geeft in de manier waarop Tesla’s ingenieurs en computerspecialisten werken en denken. Een anekdote die Chain vertelde ging over een gesprek in het bedrijfscafetaria. Chain was relatief nieuw bij Tesla.

Ingenieurs van Tesla spraken over van alles en nog wat. Chain werd toen getuige van iets wat voor de klassieke OEM’s (original equipment manufacturer) ongehoord is. Een van de ingenieurs nam vaak ’s avonds een testauto mee naar huis. De auto had een niveauregeling. Hij moest deze altijd activeren net voor hij over de stoeprand naar zijn oprit wilde rijden, zodat de auto niet bleef steken. 

Maandenlange discussies

Een ontwikkelaar van de computerafdeling zat aan de tafel en keek op. Hij stelde voor een routine te schrijven om de auto via GPS automatisch de niveauregeling te laten verhogen op het moment dat de ingenieur bij zijn oprit aankwam. Binnen zeer korte tijd waren “de paar regels code” klaar en geïmplementeerd. Stel je dat voor bij Audi, Mercedes of VW … Er zouden eerst legioenen mensen vergaderd hebben om maandenlang te bespreken of het wel nodig was. Uiteindelijk zou het hele ding waarschijnlijk op niets zijn uitgelopen.

“Erbarmelijk slecht”

Volgens Chain 2020 biedt de auto van vandaag een “erbarmelijk slechte digitale ervaring vergeleken met ons toekomstige digitale leven”. En dat niet alleen. Chain is er zeker van dat de auto van de toekomst het comfort en de gebruikerservaring van een iPhone moet hebben, maar ook de functies van een datacenter.

Deze overtuigingen van de automobielspecialist zijn vandaag de dag niet veranderd. Integendeel. Elektromobiliteit is anders, ook al hebben de klassieke OEM’s, vooral in Duitsland, de verbrandingsmotor nog steeds aan hun vingers hangen.

Digitalisering, intelligent energiebeheer en snelheid

En hier komen de tekorten aan het licht van een industrie die in de toekomst nauw zal moeten samenwerken met andere en deels nieuwe industrieën, zodat de ecologische ommekeer effect kan sorteren. Bijna geen enkel elektrisch voertuig beschikt bijvoorbeeld over V2G-functies (vehicle-to-grid), d.w.z. de mogelijkheid om elektriciteit te leveren.

Energiespecialisten zijn van mening dat het elektrische voertuig bij uitstek geschikt is om hernieuwbare energiebronnen aan te vullen. Als een stabilisator, om zo te zeggen, voor de beroemde “fidget power” van wind en zon. Moderne elektrische voertuigen hebben immers een energiecapaciteit van 50 kWh en meer. Natuurlijk hebben ook huishoudens nauwelijks mogelijkheden om te profiteren van V2G-functies, als die al zouden worden geïmplementeerd.  

Helaas denken veel te weinig mensen buiten de vastomlijnde kaders. Elektromobiliteit creëert een unieke kans voor de hele industrie – niet alleen de automobielindustrie – om interdisciplinair te werken. Digitalisering speelt hierbij een sleutelrol. Dit veronderstelt een versnelling van de product- en softwarecycli, maar dit zal alleen werken als de hiërarchieën worden ontmanteld en de initiatieven van ingenieurs worden versneld. 

Net als de ‘GPS truc’ hierboven.

Source: Innovation Origins

Meer
Lees meer...