De treinbestuurder die geen zin had om zijn opzegperiode uit te doen, zodat hij naar een andere, beter betalende werkgever kon vertrekken, steekt de NMBS in een lastig parket. Want de man ontslaan, geeft hem zijn zin. Maar ontslag is niet de enige maatregel die de NMBS kan ondernemen tegen hun machinist.
Klaar om naar een andere job te vertrekken, maar nog een lange opzegperiode te gaan? Je zou niet de eerste zijn die destructieve dromen krijgt over de huidige business blokkeren. Maar aan te raden is dat niet, vraag maar aan Cedric Grumiaux, de treinbestuurder die z’n treinen de afgelopen week expres te laat liet komen.
Eerst gesprek
Met zijn ‘operatie slak’ wou hij de NMBS op de zenuwen werken, zodat die ‘m sneller zouden laten gaan naar een nieuwe, beter betalende job. Het zou best kunnen dat hij zijn doel heeft bereikt. Hij krijgt, zo zegt hij aan Gazet Van Antwerpen: “Een gesprek met de directie volgende maandag om een kortere opzegtermijn te krijgen voor mezelf en dertig andere collega’s. Die allemaal hetzelfde willen: een betere job in de privé.”
Logisch dus dat de man geen spijt heeft van zijn actie. Al excuseerde hij zich wel bij de passagiers. De NMBS van hun kant, noemden dit “totaal onaanvaardbaar” en ook N-VA liet al bij monde van Kamerlid Inez De Coninck weten dat ze dit niet ongestraft willen laten. Maar kan dat zomaar?
Tuchtprocedure
Tja, de normale procedure is ontslag, natuurlijk, maar dat is net het einddoel. De man schorsen zonder loon kan dan weer wel, na een tuchtprocedure. Daar komt nog bij dat de NMBS in theorie ook gewoon een schadevergoeding kan vragen. Al moet daar dan weer een precies prijskaartje op geplakt worden. Het is ook niet duidelijk of de NMBS ook van plan is om effectief juridische actie te ondernemen. Het gesprek met de bestuurder op maandag zal waarschijnlijk verhelderend werken.