Bij de vorige passage van BLØF in België, iets meer dan een jaar geleden in De Roma, vertelde Paskal Jakobsen dat Sony Music Belgium hen had beloofd om de tanden in Vlaanderen te zetten. De groep droomt al sinds hun ontstaan 26 jaar geleden van een echte doorbraak in Vlaanderen en werkt daar ook al 20 jaar voor, maar het kwam er nooit echt van. En dan, wanneer je ’t niet meer verwacht, is daar dan een heuse nummer 1-hit in de Ultratop 50 en een uitverkochte (grote zaal!) Trix. Zoals de zanger ergens zei tijdens dit uitverkochte concert: durf groot te dromen, want ook na 26 jaar kunnen je dromen nog uitkomen.
De hit in kwestie is Zoutelande, een nummer dat in 2017 al op hun meest recente album ‘AAN’ verscheen, toen al was het plan om een duet van het nummer te maken, maar de zangeressen die uitgetest werden, blenden niet goed met Paskal. Tot Geike Arnaert dan ten tonele kwam en ze samen het nummer naar de toppen van de Nederlandse en Vlaamse hitparade zongen. Het was niet alleen een slimme tactiek om de deur in Vlaanderen op een kier te krijgen, het werkt ook degelijk. In Trix kwam – we hadden het ergens wel verwacht – Geike het nummer zelf meezingen.
Overal op 1
Euforie alom dus, want Zoutelande staat niet alleen in de Ultratop 50, ook in de hitlijst van iTunes, de airplaycharts, de hitlijst met de favorieten van de luisteraars van QMusic, de MNM 50 en in de Radio 2 Top 30. In de Vox-lijst van Radio 1 staat het nummer op de tweede plaats, alleen Studio Brussel doet niet mee aan het feestje.
Tegelijkertijd wilde de band even tijd nemen om stil te staan bij hun in 2001 bij een motorongeval overleden drummer Chris Götte. Die overleed op 17 maart, dus exact 17 jaar geleden. Het prachtige Vrienden uit het album ‘Blauwe Ruis’ (2002) dat aan hem werd opgedragen, werd ook vanavond speciaal voor hem nog eens uit de kast gehaald.
Geliefd en verguisd
BLØF is tegelijk één van de meest geliefde en meest verguisde bands van Nederland. Ze zijn er groot, geven concerten in de Ziggo Dome en organiseren er al sinds 2006 Concert At SEA, hun eigen festival waar ze altijd zelf spelen, in combinatie met andere artiesten. Dit jaar zijn dat bijvoorbeeld Sting, Alanis Morissette en Jonathan Jeremiah. In België wisten we tot op vandaag nog niet goed wat we er mee aan moesten omdat we zelf geen vergelijkbare groep hebben. Onlangs stonden ze met een interview in Humo en daar zeiden ze dat hun muziek eerder bij Elbow of dEUS aanleunt dan bij André Hazes. Dat is waar. De openingstrack Zachtjes Zingen is gearrangeerd zoals Guy Garvey en de zijnen het zouden doen en de nummers zijn vaak steviger en slimmer dan wat wij qua Nederlandstalige muziek in Vlaanderen gewend zijn.
Anderzijds hebben ze ongelooflijk aanstekelijke popnummers in de aanbieding zoals Spijt Heb Je Morgen Maar of Alles Is Liefde: het soort nummers waarbij je je toch een beetje schaamt dat je ze stiekem loopt mee te zingen. Klaar Voor is dan weer duister in de strofes, waar het een beetje aan The Cure doet denken, tot het losbarst in een dijk van een refrein. Oog In Oog was dan weer funky en leunde het meest aan bij The Police. Een andere keer doen ze dan weer het meest denken aan Kings Of Leon. BLØF past gewoon niet in één vakje en valt in het Nederlandstalige spectrum ergens tussen Clouseau, De Mens en The Scene in. Net dat is er zo leuk aan.
Nog nooit zo stil
Het mooiste moment vanavond was ongetwijfeld Een Manier Om Thuis Te Komen, één van de bekendere nummers van BLØF en een nummer waarvan frontman Paskal Jakobsen zegt dat hij er pas de echte betekenis van doorheeft sinds hij voor het eerst vader werd in 2009, zo’n drie jaar nadat de single uitkwam. Sindsdien brengt hij het nummer liefst solo, wat hij hier ook deed. Het leverde complimenten op voor het Vlaamse publiek, want, zo zei hij, hij had nog nooit zo’n stille zaal meegemaakt tijdens één van de stille liedjes van de band.
Heel af en toe verandert een concert van BLØF in een volkscafé, dat was vanavond vooral het geval bij Aan De Kust, één van de grootste hits van de groep in Nederland. Dat is het punt waarop we afhaken. Ook een Wereld Van Verschil – op plaat met Typhoon – is op het randje, maar daar konden we ons nog laten meedrijven op de positieve boodschap en de politieke boodschap over de vluchtelingencrisis. Maar dat zijn de uitzonderingen. Van de 23 nummers die vanavond op de setlist stonden vonden we er toch zeker 20 goed, dat is veel.
We volgen BLØF nu al een aantal jaren, gaan naar hun concerten en bespreken die. Op die manier droegen wij ons kleine bescheiden steentje bij aan hun bekendheid. We zijn heel erg benieuwd of ze het nieuwe succes dat ze nu in België genieten gaan kunnen vasthouden. In Trix brachten ze alvast Nederland en België weer een beetje dichter naar elkaar toe.
Op 8 december speelt BLØF nog een concert in België, namelijk in de AB.
Dit concertverslag verscheen ook op het online muziekmagazine daMusic.