De nieuwe groene Coca Cola komt eraan. Hier is wat je moet weten over Coke Life

Coca Cola heeft nu ook in de UK Coca Cola Life gelanceerd, de Coca Cola met stevia in plaats van andere (artificiële) zoetmakers. In ons land is hij er nog niet, maar de komst van de groene Coca Cola is “onvermijdelijk”. Of het een succes wordt, is een andere vraag. Plus: zo gezond blijkt hij niet. En dan is er de kwestie smaak nog …

Coca Cola Life werd eerst getest in Zuid-Amerika, in Argentinië en Chili. Hij wordt nu uitgerold naar 75 landen. Coca Cola mikt op jongvolwassenen met de nieuwe Life. Een publiek dat volgens het bedrijf gezond wil leven en ecologisch bewust is. 

In Coca Cola Life zit stevia, een natuurlijke suiker gewonnen uit de steviaplant, die net als artificiële zoetstoffen nauwelijks of zelfs geen calorieën heeft. Het sleutelwoord is ‘natuurlijk’. Het probleem met stevia is echter dat, om de woorden van de CEO van Pepsi te gebruiken, dat al langer experimenteert met de zoetstof, “stevia niet werkt in cola’s”.

Gemengd met gewone suiker

Cola’s met alleen stevia worden door coladrinkers niet gesmaakt. Stevia is weliswaar heel zoet, het heeft ook een bitter smaakje. De oplossing is om “gewone” suiker of artificiële zoetstoffen te gaan mixen met stevia.

En dat is precies wat Coca Cola doet met Coca Cola Life. Er zit zelfs verhoudingsgewijs meer echte suiker in dan stevia. Vier lepeltjes per blikje. Het is weinig vergeleken met de tien lepeltjes suiker die in een blik gewone Coca Cola zitten, maar wel veel te veel om Coca Cola Life een gezond alternatief te kunnen noemen. Een blikje Coca Cola Life heeft 89 calorieën, een blikje gewone Cola 139.

Maar hoe smaakt hij?

Zo’n dingen zijn natuurlijk persoonlijk, maar de algemene teneur is “zoet maar niet zo plakkerig zoet als gewone Coca Cola”. Dat zeggen de drinkers van gewone Coca-Cola. Wie Cola Light of Zero gewoon is, vindt de Life doorgaans “veel te zoet”.

Er zijn al wat smaaktesten gebeurd, maar dan vooral met als opzet “kan je hem onderscheiden van gewone Cola?” En bleek dat de meeste mensen dat inderdaad kunnen.

We dronken ‘m onlangs, en vergeleken hem ook met de Pepsi Next, de Pepsi met stevia. Het bleef in beide gevallen bij één keer. De Life scoorde bij de hele familie wel beter dan de Next, maar kon niemand echt overtuigen. 

In een smaaktest bij Britse consumenten met alle dieetcola’s die daar op de markt zijn, strandde de Life ergens in het midden. De verrassende winnaar bleek de huismerk-cola van Lidl te zijn daar, die het zelfs beter deed dan Zero en Cola Light.

Coca Cola heeft een probleem

De kans dat Coca Cola Life een groot succes wordt, is klein. Het zou amper nieuwe drinkers naar het merk brengen, maar vooral mensen die nu voor Light of Zero kiezen een extra optie geven. Die maken nu 40 procent uit van de Cola-drinkers.

En blijkt dat ze sneller aan het afhaken zijn dan drinkers van gewone Cola. Het voorbije jaar verloor het merk 7 procent van z’n dieetcoladrinkers in de VS, een escalatie van een trend die al een poosje bezig is. Het aantal mensen dat gewone Coca Cola drinkt, steeg met 3 procent. En terwijl er massaal meer Cola werd gedronken in de wereld, en dan vooral in Azië en Zuid-Amerika, mag je ervan uitgaan dat ook die delen van de wereld mits wat vertraging de Amerikaanse en Europese trends zullen volgen.

Te ongezond voor de toekomst

Geen probleem zou je denken, uiteindelijk drinken terug meer mensen gewone cola. Wel probleem, want “gewone” cola zal straks een illegaal product zijn. Nu al hebben Coca Cola en Pepsi zich moeten engageren in de VS om snel hun niet-dieetproducten met 5 procent qua suiker te verlagen. Verschillende landen zijn wetten aan het maken om suikerdrank zwaar te belasten gezien hoe ongezond ze zijn.

Een toekomst waarin suikerrijke frisdrank zoals we hem nu kennen verboden of onbetaalbaar is geworden, lijkt niet ondenkbaar. Komt bij dat, zeker in de VS, er een precedent is met roken. Het is alweer niet ondenkbaar dat de Coca-Cola’s en Pepsi’s van deze wereld straks gebombardeerd zullen worden met gigantisch hoge schadeclaims wegens misleidende reclame en het veroorzaken van gezondheidsproblemen.

Er moet dus gezocht worden naar alternatieven, en Coca Cola Life is allicht zo’n poging.

Meer
door Redactie
Lees meer...