Sophie Dutordoir de CEO van de NMBS, vraagt aan ministers om goed na te denken voor ze met ideeën komen voor een eventuele privatisering van de spoorwegen. Ze stelt dat er eerst andere prioriteiten zijn zoals betere prestaties.
Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) zei vandaag dat er “rustig naar de NMBS kan worden gekeken” voor de eventuele privatisering van overheidsbedrijven. “Wel eerst de analyse, dan pas de conclusies”, zei hij voorzichtig. Dat meldt de VRT.
NMBS-CEO Sophie Dutordoir reageerde via Facebook afwijzend op het voorstel van Van Overtveldt: “Als NMBS’er zou ik willen vragen om op dit ogenblik zeer zorgzaam om te gaan met het lanceren van privatiseringsideeën.”
Dutordoir vindt dat er andere zaken dringender zijn. “Samen met de 19.000 medewerkers vind ik dat we eerst en vooral werk moeten maken van een betere communicatie met onze klanten, performanter werken, modernisering, punctualiteit, cultuurverandering en een goed HR-beleid”, zegt de topvrouw. “Onze mensen zijn enthousiast en gemobiliseerd om dit samen aan te pakken. First things first.”
Tegenstrijdige standpunten binnen de regering
De spoorwegen zijn een bevoegdheid van de federale regering. Ook daar klinken tegenstrijdige standpunten. Premier Charles Michel (MR) zegt dat de privatisering van de NMBS nu niet aan de orde is. Minister van Overheidsbedrijven François Bellot (MR) benadrukt dat er met de Europese Commissie is afgesproken dat de NMBS zijn monopolie mag behouden op voorwaarde dat het beter zal presteren.
Vicepremier Kris Peeters (CD&V) zegt dan weer dat “elke formule besproken kan worden” om de NMBS voor te bereiden op de liberalisering van de markt, maar dat er “geen afspraken” gemaakt zijn over de privatisering. “Dat is nu ook niet aan de orde. Ik heb ook het volste vertrouwen dat mijn collega Bellot samen met CEO Dutordoir en met de CEO van Infrabel al het nodige doen om die bedrijven zeer performant te maken”, zegt Kris Peeters.
Vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) laat weten dat hij wel voor het idee van een gedeeltelijke privatisering is. Maar eerder om de efficiëntie te verbeteren dan om de staatsschuld te verminderen.
Over privatisering NMBS zijn geen afspraken gemaakt en het is niet aan de orde. Klantvriendelijkheid en efficiënte verhogen wel bespreekbaar
— Kris Peeters (@peeters_kris1) 25 augustus 2017
Een private partner bij #NMBS zal vooral een dynamiek van klantvriendelijkheid & efficiëntie brengen, verminderen staatsschuld is bijkomstig
— Alexander De Croo (@alexanderdecroo) 25 augustus 2017