De NMBS heeft een nieuwe CEO: krijgen we dan nu eindelijk wifi op de trein?

Wie veel de trein neemt, kent wel de frustratie van geen internetverbinding te hebben tijdens de rit. In veel andere landen wordt dat opgelost met wifi op de trein, maar in België is daar nog steeds geen sprake van. Nu Sophie Dutordoir is aangesteld als nieuwe CEO van de NMBS wordt dan ook door veel reizigers gehoopt dat daar eindelijk verandering in gaat komen.

Om ons verhaal te starten gaan we terug naar begin 2014. Jo Cornu is juist aangesteld als CEO van de NMBS en pleit voor het eerst voor wifi op de Belgische treinen, iets waar volgens voorganger Marc Descheemaecker geen nood aan was. De reizigers zijn enthousiast, maar wachten ondertussen nog altijd op hun internet.

Begin 2016 start er een proefproject op de lijn Oostende-Eupen, maar officieel is er nog geen datum voor wifi op meer treinen, al beloofde voormalig minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) dat wel tegen 2019. De NMBS wil naar eigen zeggen leren van positieve en negatieve ervaringen met wifi op treinen in het buitenland.

Buitenland

Juist dat is vreemd want België is een van de laatste landen waar echt totaal geen wifi is op de trein. Vooral in Noord-Europa zijn de voorzieningen van wifi op de trein heel goed. Zo zorgt NS in Nederland voor wifi op bijna alle Intercity-treinen en ook in Denemarken is op bijna alle treinen van de nationale spoorwegmaatschappij DSB wifi, zelfs op de kleine regionale lijnen in de omgeving van Kopenhagen. Zweden was in 2005 zelfs het eerste land in Europa dat begon met wifi op zijn treinen. Die verbindingen zijn niet altijd perfect, maar werken wel en worden heel veel gebruikt.

In grotere landen zoals Frankrijk, Duitsland en Spanje is men bezig met het voorzien van wifi op de hogesnelheidstreinen. De lokale treinen zijn vaak deels handen van regionale maatschappijen en daar zijn de voorzieningen beperkter.

Veel vraag naar

Er zijn in het buitenland dus al veel positieve en negatieve ervaringen, waaruit kan geleerd worden. Sommige projecten bestaan zelfs al meer dan tien jaar. Daarnaast heeft België een heel dicht spoornetwerk met weinig afgelegen gebieden of grote tunnels, dingen die in het buitenland vaak voor problemen zorgen.

Uiteraard blijft het installeren van wifi op treinen een dure aangelegenheid, maar de technologie is er en ze werkt perfect in andere landen. Het is voor veel reizigers ook een van de doorslaggevende redenen waarom ze de trein boven de auto zouden verkiezen. Het blijft voor reizigers nu wachten tot kersvers CEO Sophie Dutordoir haar toekomstplannen voor de NMBS uiteen doet.

VRT