Afgelopen zondag zijn ongeveer 100 Deliveroo-koeriers in Frankrijk op straat gekomen. Onze blauwe vrienden op de fiets, willen een nieuwe manier van uitbetaling: per rit in plaats van per uur. In België worden leveranciers al per uur betaald en krijgen ze ook nog eens een premie per bezorging. Maar moeten zij ook vrezen voor die verandering?
In Parijs, Lyon, Nantes en Bordeaux kon je tijdens de demonstratie allerlei borden zien met verschillende slogans: “Trappen om te eten, niet om gegeten te worden”. Deliveroo-koeriers zijn duidelijk boos en willen eerlijkheid.
Verlies
Deliveroo-leveranciers accepteren de nieuwe manier van hun uitbetaling niet. Vanaf 27 augustus moeten alle Franse Deliveroo-koeriers overschakelen naar een betaling afhankelijk van aantal bestellingen en niet van werkuren. Vorig jaar kregen alle bezorgers 7 euro per uur en een bonus bovenop van 2 tot 4 euro per rit. Dit is niet meer het geval: “Het is een groot verschil”, vertelde Diego Guglieri Don Vito, een 28-jarige die mee demonstreerde in Lyon, aan Franstalige krant 20 Minutes.
De Franse leveranciers claimen 7,5 euro per rit, in plaats van 5 euro in de provincies of 5,75 euro in Parijs. De leveranciers zitten in de problemen door hun zelfstandige status, maar het is wel interessant voor Deliveroo. Ze verplichten de leveranciers om bijdragen te betalen zonder te profiteren van bepaalde voordelen. Ze hebben bijvoorbeeld geen arbeidsovereenkomst en dragen dus niets bij aan hun pensioen. Daarnaast hebben ze ook geen betaalde vakantiedagen en is een ongevallenverzekering op eigen kosten. Alsof dat niet genoeg is, moeten ze ook nog eens hun eigen apparatuur kopen (zoals een fiets, scooter, helm, telefoon, …).
In feite zijn slechts 8 procent van de 7.500 leveranciers nog steeds onderworpen aan de oude prijsstelling. Het management van Deliveroo France zei dat ze alle contracten nog willen veranderen. Volgens het bedrijf kan één ritje meer dan 14 euro per uur opleveren. “Het is bewezen, fietsers die hun statuut veranderen zullen meer verdienen”, bevestigt Charles Van Den Bogart, marketing directeur van Deliveroo Belgium. “Iedereen is een winnaar”, vervolgt hij. “Mensen willen tussen 7 uur en 8 uur eten, dus de fietsers verkiezen zelf de voorkeur tijdens deze intense periodes … Degenen die minder werken tijdens intense perioden, zijn met minder en zijn ook tevreden.” Een mening die ontevreden bezorgers niet delen.
En in België?
Eerder hebben wij eens uitgezocht hoeveel Deliveroo-koeriers verdienen. Jobstudenten zouden zo’n 9,31 euro per uur bruto verdienen, ongeacht of ze dan een levering doen of niet. Zelfstandigen krijgen een loontje van 11 euro per uur, met daarboven 2 euro per levering. Charles Van Den Bogart zegt dat het systeem niet snel zal veranderen: “Geen veranderingen voorlopig, ook al bestuderen we de situatie in elk land.”
We proberen er toch achter te komen of Belgische leveranciers zich zouden storen aan zo’n verandering. Op voorwaarde van anonimiteit, laat een interne bron bij Deliveroo weten dat het probleem in België minder is. “Het management is nooit tegen ons en we hebben een aantal vakbonden die ons beschermen (Le Collectif des Coursier)”. Bovendien zijn 90 procent van de leveranciers nog steeds studenten die onder een studentencontract vallen. Voorlopig dus geen problemen bij Deliveroo België.
In de afgelopen weken zijn er echter spanning geweest door de verhuizing van de klantenservice in Madagascar. Deze verhuizing leidde tot het ontslag van een dozijn mensen bij Deliveroo België. Eind juli werd een steundemonstratie georganiseerd. De grootste angst na de gedelocaliseerde klantenservice, is de klanten die ontevreden zijn over de leveranciers.
Elke zaak is anders
In België verandert voorlopig niet veel voor de werknemers van Deliveroo. Ze proberen vooral niet-studenten aan te trekken en een nieuwe status voor ‘onafhankelijke studenten’ te bevorderen. Financieel is dat interessant voor Deliveroo, maar minder interessant voor de werknemers: België heeft één van de meest onafhankelijke belastingen in heel Europa.
“Als ik een prijs krijg per rit, zal ik 30 procent van mijn loon verliezen, maar dat geldt niet voor iedereen”, zegt de anonieme bron. In feite hangt alles af van het geografische gebied waarin de leverancier werkt en de dag van levering. Een koerier die tijdens het weekend werkt in een bevolkte stad, zal meer verdienen dan als hij per rit wordt betaald. Anderzijds, een chauffeur die op weekdag werkt in bijvoorbeeld Watermael-Bosvoorde (gemeente in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest), zal sneller problemen hebben op een weekdag.
De bron verklaart dat de situatie van bepaalde koeriers winstgevend blijft: “Voor een aanvullende zelfstandige is het heel erg interessant, het is echt een goede aanvulling. Maar een volledig zelfstandige, heeft weinig voordeel.” Zijn situatie ligt niet voor de hand. Een kleine wijziging in het loon, zou al een groot verschil kunnen maken.
Voorlopig nog geen aanpassing in België, maar we lezen tussen de lijnen dat dat nog wel kan veranderen. Volgens de bron, zal zo’n verandering wel vlotter verlopen in België. Deliveroo België beweert dat het altijd in het belang van de koeriers wil optreden.
Syndicat CNE explique loi travail en cas d'accident@lesoir pic.twitter.com/uYEACW7R7r
— Chloe Rlb (@ChloeRlb) 27 juillet 2017