De luchtkwaliteit in steden laat vaak te wensen over, maar gelukkig proberen overheden steeds vaker maatregelen te treffen om luchtverontreiniging tegen te gaan. Hoe goed elke stad het doet, wordt opgevolgd met de Clear Air Ranking op vraag van de Europese Commissie. Brussel vinden we pas in het onderste gedeelte van de ranglijst terug.
De Europese stad die het beste uit het onderzoek komt, is Zurich. Dat wil niet zeggen dat de lucht het zuiverst is in de Zwitserse stad, maar wel dat ze het meest doen van alle Europese steden om die luchtkwaliteit te verbeteren. Dat wordt nagegaan op basis van 9 categorieën, waaronder een verlaging van de uitstoot, de promotie van wandelen en fietsen, en lage-emissiezones.
Voor elke categorie krijg je een evaluatie die gaat van ++ (zeer goed), over 0 (bevredigend) tot — (gebuisd), waarna elke stad een globaal cijfer krijgt. Zurich krijgt een B+ als evaluatie, wat overeenkomt met een score van 89 procent. Zurich slaagde erin om op vijf categorieën het maximum te halen: reductie van uitstoot, voortrekken van propere wagens, transparantie en communicatie, beheer van het verkeer en het doen dalen van transportmethodes naast de weg (zoals dieseltreinen).
Na Zurich volgen Kopenhagen, Wenen en Stockholm. Dat zijn de vier steden die in de B-ranking zijn ingedeeld (geen enkele stad wist een A-beoordeling te halen).
In het volgende deel van de ranking, de steden die tussen de 70 en 80 procent scoren, vinden we Berlijn, Helsinki, Londen, Parijs en Stuttgart. Enkel Berlijn doet het minder goed dan bij de vorige rankschikking, de Duitse hoofdstad daalt van een quoteringscijfer van 84 naar 76 procent. Londen en Stuttgart zijn dan weer de grootste stijgers, van 58 naar 71 procent.Voor Brussel moeten we nog een stuk lager gaan kijken. Onze hoofdstad doet het dan wel beter, maar met een score van 64 procent eindigt Brussel wel in het onderste gedeelte van de rangschikking.Al zijn er nog steeds ook steden die het slechter doen dan Brussel. Dublin, Glasgow, Madrid, Rome, Lissabon en vooral Luxemburg doen nog veel te weinig hun best om de luchtkwaliteit te verbeteren. Luxemburg, laatste op de lijst, krijgt het verwijt veel te veel te steunen op verplaatsingen met de wagen. Luxemburg heeft zeker wel een degelijk openbaarvervoersnet, maar er zijn in de stad veel meer jobs dan inwoners, waardoor pendelaars met de wagen uit de rest van Luxemburg en uit België en Frankrijk komen.