Dieselauto’s vervuilen zes keer meer dan gedacht

Dieselauto’s die voldoen aan de nieuwe Euro 6-norm stoten in de praktijk veel meer uit dan de Europese regelgeving toelaat. Uit een studie van het Nederlandse onderzoeksbureau TNO blijkt dat ze maar liefst 6 keer vervuilender zijn dan gedacht.

Volgens de nieuwe Europese regelgeving mogen dieselwagens per kilometer maximum 80 milligram verzurende stikstofoxiden (NOx) verbruiken. Een norm die de auto’s halen bij tests op de band, maar die in het echte verkeer tot 6 keer overschreden wordt, zo blijkt uit de tests van TNO. 

“Ondanks het aanscherpen van de NOx-norm van Euro 5 (180 mg/km) naar Euro 6 (80 mg/km) ligt de NOx-emissie van de geteste voertuigen in de praktijk op circa 500 mg/km. Dat wil zeggen hetzelfde niveau als van Euro 4 en Euro 5 dieselpersonenauto’s”, zo staat te lezen in het rapport.

Verder blijkt dat de uitstoot van dieselpersonenwagens op de snelweg de laatste tien jaar ongeveer gelijk is gebleven (400-600 mg/km), ondanks de voortdurende aanscherping van de Europese normen van Euro 1 naar Euro 6. In stadsverkeer is er wel sprake van reductie (van 1.000 naar 200 mg/km) maar ook daar is de uitstoot nog altijd ver boven de limietwaarde van 80 mg/km. 

“In een lab op de rollenbank voldeden de voertuigen aan de norm, sommige voertuigen in de praktijktest ook”, nuanceert de woordvoerder van automobielorganisatie Febiac Joost Caesemans in De Standaard. “Euronorm na euronorm gaan we vooruit op het vlak van CO2-uitstoot.”

De resultaten van het onderzoek van TNO zijn gebaseerd op metingen uit 2010 en 2013, zowel in een laboratorium als op de weg. Hoewel het aantal gemeten voertuigen beperkt is, verwacht TNO dat het beeld niet zal veranderen als er meer testresultaten beschikbaar komen. In tegenstelling tot dieselwagens, halen Euro 5 en Euro 6 voertuigen met benzinemotoren wél de lage NOx-emissies in de praktijk. 

Meer
Lees meer...