Dit kaartje toont de meest waardevolle merken per land (en Google is de wereldwijde koploper)

Als we je vragen welk merk wereldwijd het meest waard is, dan zal het wellicht niet lang duren voor je bij ‘Google’ uitkomt. De waarde van dat merk wordt geschat op 109,5 miljard dollar, wat net iets meer is dan de 107,1 miljard van Apple. Maar het is natuurlijk ook interessant om die waardevolle merken land per land te bekijken, en dat is wat onderstaand kaartje toont.

De infografiek komt van HowMuch.net en toont de top 500 van meest waardevolle merken op een andere manier. Je ziet niet alleen het meest waardevolle merk per land, maar de landen zijn ook kleiner of groter naargelang de dollarwaarde van het bedrijf in kwestie.

Verenigde Staten

Google is het meest waardevolle merk ter wereld met een waarde van 109,5 miljard dollar, gevolgd door andere Amerikaanse merken zoals Apple (107,1 miljard dollar) en Amazon (106,4 miljard dollar). Er staan zelfs maar twee niet-Amerikaanse merken in de top tien: het Zuid-Koreaanse Samsung (66,2 miljard dollar) en de Chinese bank ICBC (47,8 miljard dollar).

Opvallend is dat de topmerken in landen zoals Canada, Italië en Rusland zelfs geen 20 miljard dollar halen. Ter vergelijking: in Nederland is het Shell, met een waarde van 38,8 miljard dollar, terwijl het meest waardevolle merk in Zweden uiteraard IKEA is, met een waarde van 24,1 miljard dollar.

België

Banken komen overigens het vaakst voor op het kaartje, want in acht landen staat een bank genoteerd als meest waardevolle merk. En dat is ook het geval in ons land: het meest waardevolle merk is hier KBC, met een waarde van 3,8 miljard dollar.

Check hieronder het volledige kaartje: