Een nieuwe octrooiaanvraag van het Amerikaanse bedrijf Apple biedt een inzicht in zijn filosofie over autorijden. En wat blijkt? Voor beschonken chauffeurs zal geen plaats zijn in de eerste Apple-wagen. Bestuurders die het wettelijk toegestane alcoholpromillage overschrijden, zullen hun Apple Car niet kunnen ontgrendelen met hun iPhone.
De massaproductie van de eerste Apple Car zal naar verwachting niet voor 2025 beginnen. Het wordt een titanenproject voor het technologiebedrijf, dat ongetwijfeld nog vele verrassingen in petto heeft. Maar de patentaanvraag schenkt ons toch een inzicht in de strategie van Apple. Zo zou het bedrijf uit het Californische Cupertino, volgens een recent document dat bij de bevoegde Amerikaanse autoriteiten is ingediend, een groot veiligheidsprobleem op de weg willen aanpakken: rijden onder invloed.
CarKey-feature
Apple probeert te voorkomen dat dronken bestuurders achter het stuur van hun auto kruipen door een reeds bestaande functie, de CarKey-feature, te versterken. “Met CarKey kun je de iPhone en Apple Watch gebruiken om de auto te ontgrendelen, op slot te doen en de motor te starten”, aldus iCulture.nl. “Je hoeft het toestel alleen in de buurt van de deurgreep te houden. Je bepaalt zelf of je voor deze functie je iPhone eerst moet ontgrendelen of niet.”
In de toekomst zou de CarKey-functie echter een extra veiligheidslaag kunnen omvatten om te garanderen dat de bestuurder rijgeschikt is. De functie zou… een blaastest kunnen bevatten.
Blaastest geïntegreerd in de iPhone
Zal de multinational zelf een gadget lanceren om het alcoholgehalte in iemands bloed te controleren? Nee, dat niet. Er zijn reeds tientallen dergelijke toestellen op de markt en het octrooi van Apple verwijst in plaats daarvan naar de mogelijkheid om een blaastest rechtstreeks in de iPhone te integreren.
Alvorens de auto te openen, zou een bestuurder dus alleen maar naar zijn iPhone hoeven blazen om te weten of het alcoholgehalte in zijn bloed onder de wettelijke grens ligt. Deze maatregel kan ook werken met andere voertuigen die compatibel zijn met de CarKey-functie.
Natuurlijk kan het bestuurders er niet van weerhouden om nog steeds hun fysieke sleutel te gebruiken om hun voertuig te ontgrendelen. Maar dit extra veiligheidsniveau en het iPhone-alarm kunnen hen twee keer doen nadenken voor ze achter het stuur kruipen.
Hoewel Apple dit octrooi bij de bevoegde instanties heeft ingediend, is er natuurlijk geen garantie dat het project ooit zal worden gerealiseerd. Only time will tell …
(lb/ns)