Geschreven met branded content van Reclameland.be.
Je kent een rollup banner vast wel van beurzen of andere evenementen waar een bedrijf zichzelf aan het promoten is. Zo’n banner rolt zichzelf op in een hardcase waardoor het geheel gemakkelijk neer te zetten is voor promotie en te vervoeren naar verschillende locaties. Ideaal dus om jouw boodschap op meerdere locaties te verspreiden, misschien heb je er zelf binnenkort wel een nodig. Maar hoe zorg je ervoor dat de boodschap die je hierop zet goed overkomt? Hieronder geven we je tips voor duidelijke taal op een rollup banner.
Baken je doelgroep en boodschap af
Voordat we beginnen met het ontwerpen van een rollup banner, is het essentieel om jouw doelgroep af te bakenen en een duidelijke boodschap te bepalen. Wat wil je overbrengen en door wie moet dit gezien worden? Door de boodschap van jouw rollup banner af te stemmen op het publiek dat deze promotie te zien krijgt, kun je inspelen op de drijfveren en motivaties van deze mensen.
Als je weet wat deze mensen drijft en motiveert, kun je bepalen welke boodschap je dan wilt overbrengen. Wat wil je dat mensen weten of onthouden nadat ze jouw banner hebben gezien? Houd deze boodschap ook kort en krachtig, je wilt dat in één oogopslag duidelijk is waar jouw banner over gaat.
Kies een duidelijk lettertype
Om de rollup banner ook daadwerkelijk leesbaar te maken is een geschikt lettertype van groot belang. Kies een font dat ook al vanaf een afstand duidelijk leesbaar is, zodat je mensen vanaf een afstandje al kunt interesseren voor jouw boodschap. Hierbij is het verstandig om decoratieve lettertypen met krulletjes en tierlantijnen te vermijden, deze zullen een stuk moeilijker te lezen zijn dan een rechttoe-rechtaan lettertype.
Naast het soort lettertype is natuurlijk ook de grootte hiervan enorm belangrijk. Ook hierbij wil je dat het geheel groot genoeg is om vanaf een afstandje te lezen. Kortom, ga liever voor groot en duidelijk dan voor klein en sierlijk. Je zult versteld staan hoeveel deze keuze invloed heeft op de effectiviteit van jouw banner.
Houd het simpel
Ook voor de rest van het ontwerp geldt: less is more. Probeer dus niet te veel informatie op één banner te proppen, dit kan heel verwarrend werken doordat de kijker niet meer weet waar die moet beginnen. Hierbij kom je ook weer terug bij stap één; baken je boodschap af.
De manier waarop je jouw boodschap verwoordt heeft hier erg veel invloed op. Houd het beknopt en focus op de belangrijkste boodschap. Door korte zinnen te gebruiken en eventueel bullet points kun je toch iets meer informatie kwijt, maar houd je de tekst wel overzichtelijk zodat deze makkelijk gescand kan worden.
Ondersteun met visuele aspecten
Om jouw boodschap meer kracht bij te zetten kun je heel goed visuele items inzetten. Denk hierbij aan een pakkende afbeelding of opvallende kleuren. Hiermee kun je sneller de aandacht van voorbijgangers trekken. Let er hierbij wel op dat de afbeelding relevant is voor je boodschap en dat de kwaliteit ervan hoog genoeg is. Je wilt natuurlijk voorkomen dat de afbeelding niet scherp genoeg is.
Daarbij is het ook aan te raden om het visueel rustig en overzichtelijk te houden. Gebruik je bijvoorbeeld te veel afbeeldingen, kan dit afleiden van de boodschap die je probeert over te brengen. Ook op visueel aspect is het dus belangrijk om een duidelijke focus en eenduidige taal te kiezen.
Test de effectiviteit van jouw banner
Voordat je jouw rollup banner officieel laat drukken bij een drukkerij, bijvoorbeeld Reclameland België, kun je het ontwerp eerst testen. Laat hier verschillende mensen naar kijken, vraag om hun feedback. Als zij al aangeven dat de tekst niet goed leesbaar is of de boodschap niet geheel duidelijk is, kun je dit beter nog aanpassen. Door jouw ontwerp te testen voorkom je mogelijke fouten en zorg je ervoor dat de inzet van jouw banner straks echt effectief is.
Kortom; gebruik duidelijke taal en besteed voldoende aandacht aan jouw ontwerp. Zo kun je een rollup banner creëren die daadwerkelijk opvalt en de boodschap op een effectieve manier overbrengt. Met welke banner wil jij indruk maken bij jouw doelgroep?