Zo’n 5 miljard euro betaalt Ball, een grote producent van aluminium drankblikjes, om Rexam, haar grote concurrent over te nemen. Dat maakt dat er maar één grote speler overblijft, die de Coca Cola’s en bierbrouwers van deze wereld blikjes aanlevert. De Europese Commissie is ongerust over dat monopolie en opent een onderzoek.
Vorig jaar werden 61 miljard drankblikjes gevuld in de EU, op een totale wereldmarkt van 300 miljard. Een fusie tussen twee bedrijven zou ervoor zorgen dat 69 procent van de Europese markt bij één speler komt. In Noord-Amerika zou het nieuwe bedrijf 61 procent van de markt pakken, in Brazilië 74 procent, en 40 procent wereldwijd. Zowel in Europa, de VS als Brazilië zijn er onderzoeken naar monopolievorming gestart.
“Heel veel mensen kopen drank uit blik, het is handig en het wordt overal gebruikt. Daarom is het belangrijk dat de Europese commissie zeker is dat de overname van Rexam door Ball niet betekent dat competitie in die sector eindigt en dat de consumenten uiteindelijk de prijs betalen.” Europees commissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager spreekt duidelijke taal. Ze wil zeker zijn dat die overname verloopt volgens alle regels. De Europese Commissie heeft een lange traditie in monopolies tegenhouden en de vrije markt laten spelen.
De Amerikanen hebben het moeilijk met de EU die zich overal mee moeit
Want de Europese Commissie is behoorlijk kritisch over die nieuwe fusie. Ball en Rexam bevoorraden samen zowat alle grote drankproducenten en hebben samen tweederde van alle Europese blikjesfabrieken in handen. Zo’n fabriek bouwen kost handenvol geld, waardoor concurrenten niet zo snel in die markt kunnen stappen. Volgens de commissie is het “waarschijnlijk dat dit resulteert in prijstoenames voor de klanten (de drankproducenten) en uiteindelijk de eindconsument”.
Voor de Amerikaanse overnemers van Ball komt dit als een verrassing. Ze hadden niet gedacht dat de EU echt fors zou ingrijpen. Als het betekent dat ze grote delen terug moeten doorverkopen, dan gaat de deal niet door, zo geven ze aan in de Financial Times.
De beslissing is een zoveelste stap van de EU die in Amerika moeilijk begrepen wordt. De regels over monopolies en de bescherming van een vrije markt zijn veel strenger in Europa, onder meer Google heeft een soortgelijk onderzoek aan z’n been, wat ook al op onbegrip werd onthaald.