Elektrische automaker Rivian trekt naar de beurs: 4 weetjes over de Tesla-rivaal

Rivian, bouwer van elektrische wagens, bevestigt dat het dit najaar een beursgang ambieert. Het mikt daarbij op een waardering van 80 miljard dollar; een waarde die ongeveer 350 keer hoger ligt dan die van Teslas beursintroductie. Wat rechtvaardigt deze som voor een bedrijf waarvan op dit moment nog geen enkele elektrische bolide op de baan rijdt?

1. De eerste grote elektrische pick-up truck ter wereld moet de beurswaarde rechtvaardigen

  • Rivian wil nog deze herfst een grote elektrische pick-up truck, de R1T, op de Amerikaanse markt brengen. Het bedrijf zou daarmee het eerste ter wereld zijn dat dit aanbiedt.
  • De lancering van de pick-uptruck is gepland in september. De beursgang moet volgen op Rivians eerste leveringen van de R1T aan individuele klanten. Iets later zou de R1S, een Sports Utility Vehicle met zeven zitplaatsen, op de markt komen.
  • Daarnaast bouwt Rivian een elektrische bestelbus voor Amazon. Het Big Tech-bedrijf wil 100.000 van die voertuigen, om pakketjes mee rond te brengen.

2. De beursgang komt er in november

  • De papieren die Rivian heeft ingeleverd bij Amerikaanse beurswaakhond SEC, gewagen van een beursintroductie in november.
  • De traditionele beursgang onderscheidt Rivian van andere elektrische autostartups zoals Canoo, Nikola, Lordstown Motors, Fisker, en recentelijk Lucid. Al die andere ondernemingen hebben de onrechtstreekse route genomen naar een beursgang, via een SPAC (special purpose acquisition company).

3. Onder meer Ford heeft in Rivian geïnvesteerd

Onder de investeerders die al zo’n 10,5 miljard dollar in de autoproducent hebben gepompt, bevinden zich het eerder genoemde Amazon, het automobielconcern Ford, de investeringsfondsen T. Rowe Price en Blackrock, alsook een beleggingsvehikel van miljardair George Soros, volgens De Telegraaf.

4. Rivian komt ook naar Europa

  • Rivian komt in 2022 naar Europa met de R1S. Dat bevestigde CEO en oprichter R.J. Scaringe tegenover persbureau Reuters een jaar geleden. Intussen wierp de pandemie echter roet in het eten, maar uitstel is geen afstel.
  • Rivian heeft nu een fabriek in de Amerikaanse staat Illinois en is in gesprek over een tweede in Texas. Maar ook in Europa moeten uiteindelijk auto’s van de band rollen. Zo zou volgens Britse media Rivian de stad Bristol al op het oog hebben als geschikte locatie voor een investering van meer dan 1,2 miljard euro. Al zouden ook onze ooster- en noorderburen aan de mouw trekken van de multinational.