De elektrische wagen is één van de middelen bij uitstek om iets te doen tegen de klimaatopwarming. Toch staat niet iedereen te springen om zo’n wagen in huis te halen. Een elektrische wagen is tot op vandaag behoorlijk duur en er zijn nog veel te weinig laadpalen. Daar komt nog eens bij dat het rijbereik drastisch kan zakken als het vriest.
Verschillende landen trekken volop de kaart van elektrische wagens om de opwarming van de aarde tegen te gaan. In ons land moeten bijvoorbeeld alle nieuwe wagens vanaf 2029 elektrisch aangedreven zijn. Al moeten er wel nog enkele obstakels worden weggewerkt om iedereen in een elektrische wagen te krijgen. Zo moeten er bijvoorbeeld nog heel wat laadpalen bijkomen in ons land. België telt iets meer dan 7.200 laadpunten. Ook het prijskaartje van zo’n wagen schrikt tot op vandaag nog heel wat chauffeurs af.
Impact vriestemperaturen
Daar komt nog eens bij dat de prestaties van een elektrische wagen onder druk komen te staan zodra Koning Winter in het land is. Een test van de Norwegian Automobile Federation (NAF) bij de twintig populairste elektrische wagens in het land toont aan dat het rijbereik met gemiddeld 18,5 procent afneemt wanneer de temperatuur zakt. Koude temperaturen vertragen namelijk de chemische reacties in de batterijcellen, waardoor de actieradius afneemt en de oplaadtijd toeneemt.
Anna Stefanopoulou, directeur van het Energie-Instituut van de Universiteit van Michigan, merkt in een interview met de Amerikaanse nieuwssite Wired op dat batterijen de voorkeur geven aan dezelfde temperaturen als de mensen. “Bij temperaturen onder de 40 graden fahrenheit (4 graden celcius) of boven de 115 graden fahrenheit ( 46 graden celcius) zullen de batterijen geen topprestatie leveren”, verduidelijkt ze. “Temperaturen tussen de 60 (15 graden celcius) en 80 graden fahrenheit (26 graden celcius) zijn ideaal voor de batterijen.”
Uit een onderzoek van het analysebedrijf Recurrent blijkt wel dat de ene wagen beter bestand is tegen vriestemperaturen dan de andere. Het bedrijf heeft het rijbereik van dertien verschillende wagens geanalyseerd op basis van de gegevens van zo’n 7.000 voertuigen die hebben deelgenomen het onderzoek.
Rijbereik per elektrische wagen
Dit is hoeveel rijbereik de onderzochte wagens hebben bij een temperatuur tussen -1 en -10 graden celcius.
- Chevy Bolt: 66 procent rijbereik
- Mustang Mach-E Premium: 68 procent rijbereik
- Chevy Volt: 69 procent rijbereik
- BMW i3: 74 procent rijbereik
- VW e-Golf: 88 procent rijbereik
- Nissan Leaf: 91 procent rijbereik
- Tesla Model X: 93 procent rijbereik
- Audi e-tron: 93 procent rijbereik
- Hyundai KONA: 93 procent rijbereik
- Tesla Model S: 94 procent rijbereik
- Tesla Model 3: 95 procent rijbereik
- Jaguar I-PACE: 97 procent rijbereik
- Tesla Model Y: 98 procent rijbereik
De wagens van Tesla doen het meer dan goed als we naar de bovenstaande lijst kijken. “Die wagenproducent heeft meer geavanceerde thermodynamische systemen ontwikkeld, waaronder een warmtepomp om het interieur te verwarmen”, verduidelijkt Scott Case, CEO van Recurrent, in een reactie aan de nieuwssite Axios.
(lb)