Ella Leyers en Wouter Hendrickx sloten zich op in een radiostudio voor minireeks ‘Storm Lara’, wij gingen met hen in gesprek

Een echte zomer lijkt het niet meer te gaan worden dus niets weerhoudt ons ervan om voor Storm Lara te gaan zitten onder een dekentje. In deze vierdelige reeks van Streamz trekken DJ Lara (Ella Leyers) en Rafik (Wouter Hendrickx) ons hun radiostudio binnen tijdens een stormachtige nacht.

Wouter Hendrickx: Ik heb meteen toegezegd toen Kadir Ferati Balci me belde, op basis van enkel het idee, nog voor ik één woord gelezen had. Het feit dat het verhaal zich in één ruimte afspeelt, nagenoeg in real time, dat vond ik interessant. Voor makers en acteurs is het een uitdaging om dat spannend te houden. En daar wilde ik heel graag aan meedoen.

Ella, tijdens het kijken was ik de hele tijd aan het denken dat je effectief wel een goeie radiostem hebt.

Ella Leyers: Dankjewel! Lieven Van Gils heeft me hetzelfde gezegd en hij kan het weten, natuurlijk! Nee, in alle bescheidenheid: ik weet niet of ik een goeie radiostem heb. Ik weet wel dat ik dit leuk vond om te doen. Ik vind accenten en dialecten sowieso leuk om mee te spelen en het bijkomende hier was dan nog dat er een contrast was tussen hoe Lara praat wanneer ze in uitzending zit en daarnaast. Naarmate de reeks vordert moet Lara meer en meer emoties de baas zien te kunnen, want ze zit nog in uitzending. Ook dat vond ik leuk om mee te spelen: in hoeverre behoudt ze haar professionalisme en waar zie je de barsten?

Radio is nog altijd een mysterieus medium hé. Intussen weten we hoe bijvoorbeeld Ayco Duyster eruit ziet, maar er is een tijdperk geweest waarin het anders was.

Leyers: Het kan nog, want ik heb het onlangs nog gehad met iemand die ik aan de lijn had. (lacht) Als je later dan een foto ziet en dat beeld klopt niet van het beeld dat je in je hoofd had: dat is vreemd.

Hendrickx: Het maakt radio toch tot iets fascinerends hé. Verhalen en films over radio hebben me altijd aangesproken. Ik moest meteen denken aan films die ik vroeger had gezien, zoals Talk Radio van Oliver Stone, het begin van The Fischer King, Good Morning Vietnam. Enerzijds zorgden die voor inspiratie, anderzijds kon ik er weinig mee doen omdat ze allemaal stammen uit het tijdperk van de analoge radio. Een radiostudio ziet er nu compleet anders uit. Ik wilde wél dat Rafik zou roken, een radiostudio moet verzuipen in de smoor. Vandaar dat Rafik meer vapet dan dat hij gewoon ademt. (lachje)

Leyers: Ik ben af en toe al mogen langsgaan bij een radiozender en ik vind dat altijd fijn. Er hangt altijd een toffe sfeer en radio is ook nog altijd live, wat een zekere spanning met zich meebrengt. Ik ben ook nog steeds een groot radioliefhebber, in de auto maar ook thuis zet ik vaak de radio aan. Bij veel van mijn vrienden is het anders, maar het geeft mij nog steeds een “ik ben erbij!”-gevoel.

Het slechte voorbeeld

© Streamz

Storm Lara zijn vier afleveringen van een halfuur. De bingers onder ons zouden de reeks dus ook kunnen benaderen als een film.

Hendrickx: Kan perfect. Daarvoor wil ik toch nog eens een pluim geven aan Diego Dezuttere, de DOP. En als we pluimen aan het uitdelen zijn: wat Anemone Valcke hier presteert, alleen met de stem acteren, dat vind ik héél straf.

Lara en Rafik maken ook nachtradio, dat is sowieso voor een meer specifiek publiek.

Hendrickx: Die nacht draagt natuurlijk bij aan de broeierige sfeer. De mensen die dan naar de radio bellen zijn vaak sowieso al een beetje vreemder. Als er dan zo nog eens iemand bij zit zoals onze beller, dan kan je daar wel vier afleveringen mee vullen. (lachje)

De trailer van Storm Lara arriveerde met een disclaimer en het nummer van Tele-Onthaal. Dan weet iedereen al dat de serie zich op gewaagd terrein zal begeven.

Hendrickx: Tijdens het maken van de serie hebben we er ook over gepraat, want naast het pure verhaal gaat Storm Lara ook over ethiek. Tot waar is het oké en waar gaan de radiomakers de fout in, of grof de fout in? Wat Lara en Rafik doen: dat is waanzin. Maar als acteur zoek je wel naar waarom jouw personage die keuzes zou maken.

Leyers: Lara is iemand die de foute dingen zegt, dat is duidelijk. Ik speel iemand die nogal los en slordig met de nuance omgaat. Die nonchalant en onwetend is in wat ze zegt.

Hendrickx: Rafik is geen vod, maar ook niet sterk genoeg om tegen Lara in te gaan. Hij probeert, maar Lara is niet iemand die zich in het gareel laat houden.

Leyers: Natuurlijk, door te tonen hoe het niet moet kunnen we impliciet ook wel meegeven hoe het wél hoort. 

Hoe kijk jij naar Lara, Ella? Wie is zij voor jou?

Leyers: Voor mij is Lara iemand die een grote mond opzet omdat ze niet durft kwetsbaar te zijn. Ze verbergt hoe ze echt in elkaar zit omdat ze als de dood is om zwak over te komen. Niets mag haar raken, of ze wil op zijn minst de indruk geven dat niets haar raakt. Het is Rafik die haar blijft verdedigen tegenover anderen omdat hij zegt wel die andere kant van haar te kennen.

Wie is Rafik voor jou, Wouter? We zien hem heel veel roken en koffies drinken. Hij is getrouwd en hij houdt van zijn job. Dat is zo ongeveer de informatie die we krijgen.

Hendrickx: Ik ga ervan uit dat hij een oké kerel is. Hij heeft zijn kwaliteiten en zijn fouten, zoals elk mens. Ik heb hem benaderd als iemand met een klassiek gezin die daarvan wegloopt en vlucht in zijn werk. Iemand die grotere dromen had dan wat zijn leven geworden is. Voor mij ziet Rafik zichzelf als een dj op een groot festival, een soort van rockster.

© Streamz

In de eerste twee afleveringen vond ik het moeilijk om sympathie op te brengen voor Lara.

Leyers: Dat begrijp ik.Ze is moeilijk om van te houden hé. Het is ook niet dat het zo grappig is wat ze allemaal zegt. Het is veeleer pijnlijk. Het is een pose omdat de eerlijkheid haar zo afschrikt. Het is iets dat ik soms zelf ook wat meer mag doen, die eerlijkheid tonen. Ik ben daar nog lerende in.

Het is ook iets dat wordt aangehaald in de reeks: de Instagram-werkelijkheid.

Leyers: Ik hoop altijd dat de meeste mensen wel weten dat Instagram een gecreëerde versie van de realiteit is, maar ik begin te vrezen dat de jongste generatie de filters en de schmink niet meer kan wegdenken. Het lijkt alleen nog maar om de verpakking te gaan. Als Serge Gainsbourg vroeger met Jane Birkin rondwandelde en zij had een handtas van Hermes om haar arm: dat is ook influencer zijn op een bepaalde manier. Maar die mensen waren beroemd om hun talent en het influencen was bijkomstig. Nu krijg je een categorie mensen die beroemd zijn omdat ze bekend zijn op sociale media en dat vind ik toch een vreemd iets.

Hoe goed ben jij in het naar jezelf kijken? Er zitten veel close-ups van je gezicht in de reeks.

Leyers: Normaal gezien heb ik daar geen enkel probleem mee, maar nu ik een andere kant van mezelf toon, een heel kwetsbare kant, sta ik niet te springen om alleen thuis naar mezelf te kijken. Laten we zeggen dat ik wacht op de optimale omstandigheden. (lacht)

Onzekerheid/stabiliteit

Ella, in het persbericht werd medegedeeld dat je in Storm Lara je eerste hoofdrol speelt. Het klopt, maar het verraste me wel.

Leyers: Ik heb dat ook gelezen en ik was ook verbaasd. (lacht) Het dichtste bij een hoofdrol zat ik in Professor T. Die reeks heette Professor T. en draaide dus rond het personage van Koen De Bouw, maar ik was wel meer dagen op de set. Het hangt er dus maar vanaf hoe je een hoofdrol definieert.

Ella Leyers als Annelies Donckers in ‘Professor T.’
© één

Zat je erop te wachten?

Leyers: Op die hoofdrol niet meteen, ik vond wél dat het tijd werd voor een groter dramatisch project. Als Rowan Atkinson plots iets anders speelt dan Mr. Bean lukt dat eigenlijk maar moeilijk, want zijn hoofd en zijn typetje zijn daar te bekend voor. Maar ik heb binnen het comedygenre al veel verschillende dingen gedaan en dan kan je volgens mij wel nog makkelijker de overstap maken naar een ander soort rollen. Ik doe graag en vaak comedy, maar ik wil dat ook wel combineren met rollen in dramareeksen of -films. En die komen minder vaak mijn richting uit. Toen Kadir me dus vroeg, was ik heel erg blij.

Tussen haakjes, Wouter: ik heb gezien dat jij ook speelt in Bergman Island, een film waar ook Mia Wasikowska en Tim Roth in meespelen.

Hendrickx: Dat was een fijne ervaring, maar wel al twee jaar geleden. (lachje) Ik heb geen idee of en wanneer die film uit gaat komen, en of ik er nog wel in zit. (lacht) Ik ben voor die film naar Zweden gevlogen, ik heb twee dagen op de set gestaan en mijn werk gedaan. Het waren de laatste twee dagen van de draaiperiode dus ik kwam er als vreemde eend in de bijt in een groep aan. Dat soort ervaringen zijn goed, omdat je jezelf ermee dwingt om uit je comfortzone te komen.

Het is één van de vreemde aspecten aan je beroep: dat je altijd met de pers moet zitten praten over dingen uit het verleden.

Hendrickx: Klopt, al valt dat in het geval van Storm Lara wel echt mee: we hebben in maart gedraaid en sinds 23 augustus staat de reeks al op Streamz, dat is uitzonderlijk snel. Het is allemaal zeer snel gegaan, ik denk dat Kadir me twee à drie weken voor draaien gebeld heeft.

Er wordt veel gedraaid, in Vlaanderen en daarbuiten, in dit streamingtijdperk. Merk je dat er daardoor ook meer werk is?

Hendrickx: Dat blijft wisselvallig. In het coronajaar heb ik het geluk gehad dat ik twee series heb kunnen draaien vlak na elkaar en dus veel werk heb gehad. Nu ga ik voor het eerst sinds lang nog eens theater doen, maar er staan momenteel geen concrete tv- of filmprojecten voor mij op de planning. Ik denk dat Koen De Bouw het ooit gezegd heeft: “Het enige zekere dat je over onze job kan zeggen, is dat het onzeker is.” Dat is best pittig en vervelend soms. Als je 46 jaar bent, wil je misschien ook wel eens wat stabiliteit in je leven.

Korte trip

Ben je ook zelf nog een fervent tv- en filmkijker?

Hendrickx: Als kind en jongvolwassene was dat mijn favoriete bezigheid: film kijken. Naar de cinema gaan, in die zetel gaan zitten en wachten tot het licht uitgaat. En oprecht triest zijn als een film gedaan was. Als je overdag naar de film was geweest kon de hernieuwde confrontatie met het daglicht wel hard aankomen, zeker als je bijvoorbeeld net Leaving Las Vegas gezien had. (lachje). Nu zijn er periodes dat ik moeilijk en niet van een film kan genieten omdat ik te veel als een vakidioot zit te kijken.

De laatste tijden worden er vooral veel mini-reeksen gemaakt. Geen vijf of zes seizoenen meer, maar een aflevering of zes.

Leyers: Het tempo en de spanningsboog liggen daardoor wel meteen anders. Dat zie je in Storm Lara ook: binnen de twee uur moet het verhaal afgerond zijn. Ik heb ook The Undoing (ook op Streamz) bijvoorbeeld heel graag gezien, met Nicole Kidman en Hugh Grant. Zo’n korte trip: ik hou daar wel van. Een reeks kan ik makkelijker onderbreken als ik moe word, een film onderbreken blijft toch moeilijker.  

Soms is het goed om minder te weten. Ik wil eigenlijk niet weten of de reeks overdag of ’s nachts gedraaid is. Allicht overdag, maar voor mij speelt het verhaal zich ’s nachts af.

Hendrickx: Ik zoek ook minder en minder op, lees minder achtergrondinformatie en kijk op voorhand zeker geen trailers meer. Het is de beste manier om een verhaal helemaal over je heen te krijgen.

Na vier afleveringen is Storm Lara afgelopen, maar je kan je ook afvragen hoe het met hen verder gaat. Volgt er een mediastorm op dit gebeuren? Heeft Lara nog een carrière?

Leyers:  Dat kom je allemaal te weten in seizoen twee dat we volgende week beginnen filmen op Aruba. Ik heb geleerd dat je wensen sneller uitkomen als je ze uitspreekt. (lacht)

Alle vier de afleveringen van Storm Lara zijn te bekijken via Streamz.

Meer
Lees meer...