De Europese Commisie heeft zopas Google een monsterboete van meer dan 2,4 miljard aangesmeerd, omdat die oneerlijk de eigen “google shopping” omhoog duwden. Maar ze willen meer: de commissaris die bezig is met oneerlijke concurrentie, Margrethe Vestager, plant haar macht nog verder uit te breiden, om veel sneller grote bedrijven te kunnen aanpakken.
De Europese Unie is een papieren tijger: geen echte politieke macht, laat staan militaire macht. Maar één ding hebben ze wel: economische macht. Want de Europese Commissie, de regering van de Europese Unie, heeft één strijd die ze heel erg serieus neemt: Europa moet en zal een vrije markt zijn.
Dat betekent dat ze redelijk stevig kunnen ingrijpen tegen bedrijven die een monopolie hebben, alleen of met een paar ‘concurrenten’, als die bedrijven dat monopolie misbruiken. Een klassiek voorbeeld: de bierprijzen die articifieel hoog gehouden werden door een paar grote spelers, de bierbrouwers. Die kregen van de Europese Commissie monsterboetes aan hun been toen dat bewezen was.
De laatste jaren ligt de focus veel meer op Silicon Valley: de Amerikaanse giganten die door hun technologie en innovatie zo machtig geworden zijn dat ze heel dominante posities verworven hebben online. Beste voorbeeld is Google. De zoekmachine wordt door zoveel mensen gebruikt, dat ze heel veel macht gekregen hebben. Want via hun zoekresultaten sturen ze het gedrag van consumenten.
Voor Google Shopping kreeg Google vorige week een boete van meer dan 2,4 miljard euro: de Commissie achtte het bewezen dat Google zichzelf artificeel naar omhoog duwde in de zoekresultaten om zo de concurrenten kapot te maken.
Nog meer power
Maar nu kondigt Margrethe Vestager, de machtige commissaris voor Mededinging, aan dat ze nog meer macht wil, zo zegt ze aan de Financial Times. Want ze wil ’tijdelijke maatregelen’ kunnen opleggen. Die zouden dan veel sneller kunnen opgelegd worden om bedrijven te straffen. Want nu moet de Europese Commissie heel de procedure afwachten.
“Frankrijk heeft erg succesvol dat systeem van tijdelijke maatregelen toegepast. Ze doen het al een tijdje zo en de resultaten zijn duidelijk. Uiteraard kijken wij met belangstelling naar wat ze doen”, zo zegt Vestager.
Het zou de Commissie, die nu al het meest machtige orgaan ter wereld is om in te grijpen in markten, nog meer hefbomen geven. Want zeker in de digitale sector, die razendsnel ontwikkeld, is het essentieel om snel te kunnen gaan. Maar van zodra de Commissie ziet dat een bedrijf bezig is met “onherroepelijke schade” te berokkenen, kunnen ze dan die tijdelijke maatregelen opleggen.
Het onderzoek tegen Google over dat shoppen liep in totaal acht jaar, en in die periode veranderde de online markt compleet. Google kreeg dus wel een gigantische boete, maar het was wat vijgen na pasen. Vandaar dat de Commissie nu denkt aan een systeem waarbij ze sneller kunnen tussenkomen.