“F*ck you Hellofresh, foodjehova’s!” Ontevreden abonnee maakt brandhout van leverancier gezond voedsel op blog

Hellofresh

HelloFresh is een van de nieuwste online sensaties: gezond eten, handig en snel in een leuke foodbox aan je voordeur bezorgd. Super klantvriendelijk, heel open en handig in hun communicatie en bestellingen. Alleen, afgelopen weekend ging een ontevreden klant op z’n blog helemaal door het lint: een bommetje op sociale media ontplofte …

Kritische klanten, je moet ermee om kunnen gaan … Sidney Vollmer, een copywriter in Nederland, was duidelijk al langer niet meer opgezet met HelloFresh. Dat bedrijf levert gezond voedsel in dozen bij je thuis, een soort gepimpte voedselpakketten, vol met “aangepaste lekkere groenten van het moment”.

Een online sensatie en een sterke groeier op het front van pakjesdiensten. Best vergelijkbaar met Zalando, maar denk groenten in plaats van schoenen. Met één groot verschil: je krijgt een abonnement op die groenten, vaste leveringen, ééntje per week bijvoorbeeld.

HelloFresh is big business. Ze mikken in de Benelux op 75.000 vaste klanten. Ze zijn oorspronkelijk uit Berlijn en willen naar de beurs. Bij de aandeelhouders is er ruzie over de prijs waaraan dat moet: tussen de 2,6 miljard en de 3,3 miljard. Om maar te zeggen: the sky is voorlopig the limit voor de Duitsers.

Alleen moet HelloFresh in Nederland nu even een stormpje door. In een best grappig geschreven post onder de redelijk duidelijke titel “Fuck you Hellofresh, foodjehova’s”, breekt Sidney Vollmer Hellofresh helemaal af. Kort samengevat komt z’n klacht neer op twee scherpe beschuldigingen:

  1. Het eten was helemaal niet goed van kwaliteit, erger nog: er zat schimmel op sommige groenten. En systematisch werd het pakket gevuld met ‘goedkope’ voorraden, zoals kool.
  2. Uitschrijven uit het abonnement bleek de hel: eindeloze stappen en daarna de stalking om opnieuw abonnee te worden, waren echt te gortig voor Vollmer.

Uiteindelijk reageerde het bedrijf: “Dankjewel voor het delen van jouw ervaring. Het zit mij niet lekker. Wij werken aan een verbetering van de klantervaring. Denk hierover ook gerust met ons mee. We gaan graag met je in gesprek. Bellen durven we niet meer. Kom je een kop koffie drinken bij ons in Amsterdam?”

Benieuwd hoe het afloopt, want op Twitter regende het ondertussen al reacties.