De Vereniging voor Verkeersslachtoffers lag bij onze noorderburen onder vuur omdat ze radiostations oproept om te stoppen met het doorgeven van locaties waar geflitst wordt. “Ze proberen luisteraars te trekken op de rug van verkeersslachtoffers, terwijl elk slachtoffer er een te veel is.”
De Nederlandse Caroline Reindl kreeg afgelopen voorjaar bijzonder veel kritiek. Ze schreef een open brief om radiostations aan te sporen te stoppen met het melden van flitslocatie, ook bekend als vallende sterren.
De voorzitster van de Vereniging voor Verkeersslachtoffers kreeg al snel de wind van voren. “Laat die mevrouw Reindl eerst eens wat doen aan al die misdadige fietsers die al append, bellend en radio luisterend door rood fietsen”, was nog een van de meer beschaafde opmerkingen.
Belgische radiostations besloten vorig jaar al, na kritiek van verkeersveiligheidsorganisaties, te stoppen met het doorgeven van flitslocaties. De enige uitzondering vormen de door politie aangekondigde flitsacties. De Vereniging voor Verkeersslachtoffers hoopt dat ook in Nederland klaar te spelen en schreef daarom de brief.
Onfatsoenlijk
“Wij, de Vereniging Verkeersslachtoffers, hebben geconstateerd dat u tijdens uw radio-uitzendingen uw luisteraars informeert over de plaatsen waar snelheidscontroles voor het gemotoriseerde verkeer plaatsvinden”, klinkt de brief. “Beleefd uitgedrukt zijn wij daar niet blij mee, omdat gebleken is dat te hoge snelheid één van de belangrijkste onderliggende oorzaken van verkeersongevallen is en bovendien de ernst van ongevallen verhoogt.”
De vereniging is van mening dat flitsmeldingen overdreven snelheid stimuleren waardoor de kans op ongevallen vergroot. “We mogen concluderen dat u met uw handelwijze gedrag faciliteert dat wij, gezien de ernst van de gevolgen voor verkeersslachtoffers, als misdadig kwalificeren”, luidt het. “Wij beschouwen dit echter als het bereiken van kortetermijndoelen die u probeert te realiseren op de rug van verkeersslachtoffers en het zal u hopelijk niet verbazen dat wij dit gedrag als onethisch beoordelen. “
“Onlogisch en onfatsoenlijk”
Of de brief iets zal veranderen, is nog af te wachten. “We willen de problematiek vooral onder de aandacht brengen”, verklaarde voorzitster Caroline Reindl enkele dagen na de publicatie van de brief. “Het beste scenario is dat de meldingen gewoon verdwijnen. Het is onlogisch dat de politie en de overheid massaal controles doet, maar wel toestaat dat die op de radio gemeld worden. Het is onfatsoenlijk van de radiostations om dat te blijven doen, als we zien hoeveel slachtoffers er dagelijks vallen door overdreven snelheid.”
De open brief leverde volgens Reindl heel wat media-aandacht op. De reacties op de brief zijn verdeeld. “We krijgen heel veel steun van mensen die honderd procent achter de brief staan. Langs de andere kant kregen we bakken kritiek van automobilisten die baat hebben bij de meldingen, en er verder niet bij stilstaan.”
Scheldpartijen
“Het is een omstreden onderwerp”, zegt Reindl, “en daar horen blijkbaar scheldpartijen bij. Maar als we al een kleine groep kunnen bereiken, zijn we geslaagd in ons opzet. Het onderwerp door onze brief op de politieke agenda krijgen, zou natuurlijk fantastisch zijn. Twee keer per jaar is er een parlementair overleg over verkeersveiligheid. De brief kan een belangrijk duwtje in de rug betekenen.”
De voorzitster van de Vereniging voor Verkeersslachtoffers heeft het schrijven alvast naar een aantal parlementariërs gestuurd. “We doen er alles aan om ons doel te bereiken”, besluit een strijdlustige Reindl. “Elk verkeersslachtoffer is er een te veel.”
Lees de volledige brief op http://verkeersslachtoffers.nl/2015/05/19/open-brief-aan-radiostations-over-flitsmeldingen/.
© 2015 – C.H.I.P.S. StampMedia – Robin Michiels