Frankrijk wil Instagramposts met filters labelen

De Franse overheid wil een wetsvoorstel indienen dat influencers moet verplichten om hun foto’s en video’s op sociale media te labelen. Via dat label moet duidelijk zijn dat het om een foto gaat die bewerkt is met een filter.

Op 24 maart liet Frans minister van Financiën Bruno Le Maire via Twitter weten dat er parlementaire overleggingen aan de gang zijn. Het is nog niet duidelijk vanaf wanneer de regel effectief in gaat, maar dat hij er komt, is zeker. Volgens Le Maire zou de maatregel bedoeld zijn om de negatieve psychologische impact van filters te beperken. Op die manier zouden influencers ook geen betaalde reclame meer kunnen maken voor chirurgische ingrepen.

TikTok-filters

Het is niet de eerste keer dat Frankrijk dergelijke maatregelen rond influencers en media inroept. In 2017 werd al aangekondigd dat bij bewerkte modellenfoto’s duidelijk vermeld moet staan dat het om een geretoucheerde foto gaat.

“Alle promotie voor cosmetische chirurgie door een influencer als onderdeel van een betaald partnerschap is verboden”, legt Le Maire uit. “Ik wil tegen de influencers die de wet niet respecteren zeggen dat we vanaf nu een zero-tolerance-aanpak zullen hebben.” Voor influencers of mediabedrijven die de regel zullen proberen te omzeilen of overtreden, kunnen er juridische stappen volgen. Het is dus opletten geblazen als influencer in Frankrijk.

Dat de kwestie nu, zes jaar later, weer opflakkert, hebben we te danken aan artificiële intelligentie (AI) en filters die je gezicht retoucheren. Denk maar aan de Bold Glamour-filter op TikTok.

@yogirl_rin HAHAHA STOPIT RN #nomad ♬ original sound – Rin 🙂
Meer
Lees meer...