Voorrang van rechts, het is een regel die al heel wat bestuurders vervloekt hebben. Maar steeds meer gemeenten beginnen de voorrangsregel in vraag te stellen. Dat zegt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Automobilistenfederatie VAB pleit zelfs voor de volledige afschaffing.
Het Nieuwsblad ging een kijkje nemen in Dilbeek, waar het gemeentebestuur steeds vaker beslist om de voorrang van rechts af te schaffen en te vervangen door andere voorrangsregels. Dat doen ze omdat de regel te vaak ongevallen veroorzaakt, voornamelijk op gemeentewegen waar je 70 kilometer per uur mag rijden, maar er toch aan elk klein straatje voorrang verleend moet worden.
Koen Peeters van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV zegt dat het een trend is in verschillende gemeenten. “Omdat het op veel plaatsen niet altijd even logisch is”, klinkt het. Op Radio 1 gaf Stijn Daniels, verkeersdeskundige van de Universiteit Hasselt, meer uitleg. “Het klopt dat de regel op bepaalde plaatsen inderdaad voor verwarring zorgt, en dat is iets dat je in verkeerssituatie nooit mag laten bestaan.”
Plaats per plaats
Daniels legde uit dat er vooral op drukkere verbindingswegen een probleem is. Bestuurders zijn daar vaak in de veronderstelling dat ze voorrang hebben, waardoor er vaker ongevallen gebeuren. “Op die plaatsen kan het dan ook nuttig zijn om nieuwe regels in te voeren”, zegt hij.
Mobiliteitsorganisatie VAB wil nog een stap verder gaan, en pleit ervoor om de regel volledig af te schaffen omdat die verouderd is. Daar zijn echter zowel Stijn Daniels als het BIVV volledig tegen. Daniels zegt namelijk dat op plaatsen waar een andere regel van toepassing is soms zelfs meer ongevallen gebeuren. Je moet het echt plaats per plaats bekijken. Dat is ook de mening van het BIVV, dat stelt dat voorrang van rechts voornamelijk binnen de bebouwde kom nog steeds een goede regel is.