De Gentse startup Engagor wordt overgenomen door het Amerikaanse softwarebedrijf Clarabridge, een bedrijf dat zich toelegt op het analyseren van en efficiënt reageren op sociale media. Het Gentse kantoor zal nu gebruikt worden om als springplank naar Europa te dienen.
In 2011 werd Engagor opgericht door Folke Lemaitre met een startkapitaal van amper 6.000 euro. Hij wist het bedrijf al snel winstgevend te maken met tools waarmee je in kaart kan brengen wat mensen over je vertellen of Twitter of Facebook. Nu, vier jaar later, heeft het bedrijf al honderden miljoenen sociaalmediaberichten verwerkt voor multinationals als Nintendo, Pepsi, Volvo of T-Mobile.
Twee jaar geleden haalde Engagor 2 miljoen euro op tijdens een investeringsronde, waarna kantoren in Silicon Valley en Turkije werden geopend. Nu was er opnieuw sprake van een investeringsronde, voor 15 miljoen deze keer, en daardoor kwamen er contacten met een durfkapitalist die ook in Clarabridge had geïnvesteerd.
Dezelfde golflengte
Aan Data News vertelt Lemaitre dat “het eigenlijk niet de bedoeling was om zo snel al te verkopen, maar de prijs zat goed en beide bedrijven zitten om dezelfde golflengte. Welk bedrag er met de overname gemoeid is, werd niet bekendgemaakt.
Momenteel werken er ongeveer 30 mensen in het Gentse kantoor, maar zij moeten niet vrezen voor hun job. In tegendeel, het is de bedoeling om het team uit te breiden, aangezien Clarabridge Gent wil gebruiken als springplank naar Europa. De Engagor-software blijft bovendien als zelfstandig product bestaan, al is het ook geïntegreerd in het Intelligence Platform van Clarabridge.