Met een nieuw multiple choice-examen maakt de KU Leuven komaf met de klassieke giscorrectie. Op deze examens kan je geen negatieve punten meer scoren, maar geef je aan welke antwoorden niet juist zijn om daar punten mee te pakken. De bedoeling van het nieuwe examen is om studenten met minder stress op te zadelen, maar eigenlijk worden ook studenten die niet gokken ermee beloond. De eerste testen zijn positief, aldus de krant De Morgen.
Meerkeuze-examens zijn de nachtmerrie van heel wat studenten. Dat ligt vooral aan de beruchte giscorrectie, waardoor je punten verliest als je een fout antwoord aanvinkt. Zowel voor gokkers als niet-gokkers is die giscorrectie eigenlijk een bron van stress. Want terwijl het bovenstaande scenario voor gokkers geldt, lopen niet-gokkers vaak punten mis uit voorzichtigheid.
6 op 10 ervaart minder stress
Om dit probleem aan te pakken hebben onderzoekers aan de KU Leuven een nieuw meerkeuze-examen ontwikkeld waarbij het mogelijk is om meerdere antwoorden aan te duiden. Als je zeker bent van je antwoord, kruis je dat specifiek aan om een volledig punt te verdienen. Twijfel je daarentegen tussen twee antwoorden, dan laat de nieuwe examenvorm je toe om de twee antwoorden aan te duiden. In plaats van punten te verliezen door de giscorrectie, kan je nu toch nog een deel van de punten binnenrijven. “Voor wie niet durft te gokken, is dit een stuk beter”, vertellen onderzoekers Tinne De Laet en Rianne Janssen in de krant De Morgen. “Vroeger kregen zij niets, nu krijgen ze sowieso een deel van de punten.”
’t Voorbije academiejaar legden meer dan 2.200 studenten het nieuwe meerkeuze-examen af aan de KU Leuven. Er werd hen achteraf gevraagd om in een enquête aan te geven wat ze van het nieuwe examen vonden. Daaruit is gebleken dat ongeveer zes op tien jongeren er minder stress door ervaart. En da’s natuurlijk een goede zaak. Bovendien merkten onderzoekers een daling op van zowel juiste als foute antwoorden wat erop wijst dat studenten openlijker durven twijfelen.
“Arts die geen ader doorknipt”
“Het welbevinden en het comfort nemen toe, omdat het niet langer draait om het durven gokken of niet. Studenten kunnen hun kennis op een genuanceerdere manier aan hun professor tonen. In een tijd waarin het aantal meerkeuze-examens is gestegen, is dat zeker belangrijk. Ook kunnen we zo de giscorrectie behouden. We zien immers waarde in het erkennen van de grenzen van het eigen kennen. Dat leren maakt deel uit van hun wetenschappelijke vorming. Anders gesteld, we hebben liever een arts die geen ader doorknipt, dan een die een beredeneerd gokje waagt”, aldus vicerector voor Onderwijs Didier Pollefeyt.
De nieuwe examenvorm kan vanaf nu gebruikt worden door alle docenten aan de KU Leuven. Dat heeft Pollefeyt aan De Morgen bevestigd. “We gaan daarom vanaf dit academiejaar dit examen beschikbaar stellen voor al onze docenten en het gebruik ervan verder bestuderen. Als studenten en professoren positief blijven reageren, dan kunnen we dit op wat langere termijn universiteitsbreed invoeren.”