Google viert 25ste verjaardag: “AI zit ingebed in al onze producten”

Google viert het 25-jarig bestaan. Wat begon als zoekmachine, groeide uit tot een techgigant met meerdere dochterondernemingen en overgenomen bedrijven. Michiel Sallaets, woordvoerder van Google in België, vertelt meer.


Beluister hier het volledige interview met Michiel Sallaets:


Waarom is dit belangrijk?

Google werkt al 25 jaar aan innovatie. Toch was er even vrees dat het bedrijf de explosie rond AI gemist had: het duurde even voor Bard, de concurrent voor ChatGPT, beschikbaar was.
  • Sallaets: “We blijven innoveren, want zoeken is iets dat altijd zal veranderen. Vroeger zochten we via de desktop, daarna zijn we naar mobiel gegaan. Nu kan je ook zoeken via je camera of zelfs door dingen te vragen aan slimme toestellen. Het is een oneindige job.”
  • “Het blijft voor bedrijven nuttig om vindbaar te zijn voor consumenten. Met één klik kan je een miljardenpubliek bereiken. Dus blijf aanwezig op het internet. Door de economische realiteit komt daar wat druk op te staan. Maar we blijven een relevant bedrijf, niet enkel voor consumenten, maar ook voor adverteerders.”
  • “Sinds 2017 zijn we een AI first-bedrijf geworden”, aldus Sallaets. “Daarvoor waren we een mobile first-bedrijf, dus Google is altijd meegegaan met de trends. Artificiële intelligentie zit ingebed in al onze producten. Voor ons is het nut van AI voor de maatschappij heel belangrijk. Het doel is om AI beschikbaar te kunnen stellen voor consumenten en bedrijven.” (nd)
Meer
Lees meer...