Google zal niet langer toestaan dat er advertenties verschijnen naast berichten die de klimaatopwarming ontkennen. Dat heeft de techgigant zelf bekendgemaakt in een blogartikel.
De beslissing van Google komt er nadat verschillende partners de afgelopen jaren hun ongenoegen hebben geuit over het feit dat hun advertenties naast berichten waarin de auteurs de klimaatopwarming ontkennen kwamen te staan. “Adverteerders willen gewoon niet dat hun advertenties worden weergegeven naast dergelijke inhoud. En uitgevers en makers willen niet dat advertenties die deze beweringen promoten op hun pagina’s of video’s verschijnen”, aldus Google. De nieuwe maatregel zal ook gelden voor video’s die gepubliceerd worden op YouTube, het videoplatform van Google.
Ontkenning wetenschappelijke feiten
“Dit verbod zal gelden voor advertenties en artikels waarin wetenschappelijke feiten worden ontkend. Dit heeft onder meer betrekking op berichten waarin wordt verwezen naar klimaatverandering als een hoax of een zwendel en beweringen waarin wordt ontkend dat langetermijntrends aantonen dat het mondiale klimaat opwarmt of dat broeikasgasemissies of menselijke activiteit bijdragen tot klimaatverandering”, vervolgt de techgigant in de blog.
In een reactie aan Wall Street Journal laat een woordvoerder van Google weten dat het bedrijf daarvoor een beroep zal doen op geautomatiseerde tools en menselijke controle.
Geen primeur voor Google
Het is niet de eerste keer dat Google maatregelen neemt tegen berichten en advertenties met foutieve informatie. Zo plaatst Google bijvoorbeeld al een tijdje geen advertenties meer bij berichten waarin er misleidende info staat over het coronavirus.
De woordvoerder van Google zei aan de Amerikaanse nieuwssite dat het bedrijf vaak actie onderneemt wanneer wordt vastgesteld dat de inhoud in strijd is met zijn beleid, en merkte op dat Google alleen al in de afgelopen maand advertenties heeft verwijderd van duizenden sites wegens overtreding van het beleid.
Facebook, de grootste concurrent van Google op de digitale advertentiemarkt, doet pogingen om wetenschappelijke kennis over het klimaat toegankelijker te maken. Het platform heeft echter geen advertentieverbod.
(am)
Lees ook: