Groepsvordering tegen Apple omdat het opzettelijk smartphones vertraagt

Consumentenorganisatie Euroconsumers, waar ook Test Aankoop lid van is, stapt naar de rechter. De organisatie eist in een groepsvordering 180 miljoen euro compensatie van Apple in vier EU-lidstaten omdat de gigant de smartphones bewust vertraagt.

De landen die deelnemen aan de groepsvordering zijn België, Spanje, Italië en Portugal. Die eerste twee landen hebben woensdag al een groepsvordering ingediend. Italië en Portugal doen dat in de loop van de volgende weken.

Aanleiding van de groepsvordering is de achteruitgang van de prestaties van bepaalde iPhone-modellen na updates. “Apple wist dat zijn iPhones hierdoor trager zouden werken, minder performant zouden worden en zelfs zomaar zouden uitvallen, maar informeerde de consument hier niet over”, laat Test-Aankoop weten in een bericht op de site.

60 euro compensatie per iPhone

De consumentenorganisatie heeft het over de iPhone 6-modellen. Die modellen begonnen trager te werken sinds de updates in 2017. De organisatie schat dat er zo’n 3 miljoen iPhones in de vier landen zijn verkocht tussen 2014 en 2020. Euroconsumers eist een compensatie van 60 euro per toestel.

Het is niet de eerste keer dat het probleem met de levensduurte van de iPhones werd aangekaart. Altroconsumo, de Italiaanse zusterorganisatie van Test Aankoop, trok eerder al naar de administratieve rechtbank. Die heeft op 29 mei 2020 een eerder vonnis van de Italiaanse mededingingsautoriteit, waarbij Apple veroordeeld werd tot de betaling van een boete van 10 miljoen euro, bevestigd. De rechter beschouwde Apples handelswijze als een oneerlijke en agressieve handelspraktijk.

Tijdens diezelfde periode ging Apple in de Verenigde Staten akkoord om consumenten te compenseren door een overeenkomst te sluiten van 500 miljoen dollar, een nakende groepsvordering werd hiermee afgewend. Recent kwam daar via een rechtbank in San Francisco nog eens 113 miljoen dollar bij in een andere schikking.

“Recht op compensatie”

Euroconsumers probeerde ook al om een compensatie bij Apple los te weken, maar zonder succes. Daarom start de consumentenorganisatie nu een groepsvordering tegen de techgigant. “Belgische consumenten verdienen even respectvol en gelijkwaardig te worden behandeld als Amerikaanse consumenten, en hebben dus recht op een compensatie”, aldus Simon November, woordvoerder bij Test Aankoop.

Meer
Lees meer...