Uit een rondvraag van Cyclomedia, internationaal marktleider in mobiele cartografische systemen, blijkt dat de helft van de Brusselaars wil dat de elektrische deelfietsen en -scooters uit het straatbeeld verdwijnen.
In het nieuws: 54 procent van de inwoners van de Belgische hoofdstad zijn voorstander van een afschaffing van de elektrische deelfietsen en -scooters. Dat blijkt uit een enquête van Cyclomedia.
- In heel Europa is Brussel de derde stad waar de inwoners deze vorm van vervoer het liefst uit het straatbeeld zouden zien verdwijnen, na Londen en Parijs.
- In de Franse hoofdstad is dit al sinds 1 september het geval.
De details: Volgens 64 procent van de Brusselse inwoners is de toename van het aantal ongevallen het gevolg van dat type vervoer.
- “In 2022 vielen vier doden door ongevallen met scooters en meer dan 700 ongevallen met letsel”, zoals Arnaud Verstraete, fractieleider van Groen, in april vorig jaar in het Brussels Parlement opmerkte.
- En de campagnes van het Gewest om mensen bewust te maken van de noodzaak om de trottoirs en wegen verantwoordelijker te gebruiken en met meer respect voor andere weggebruikers, lijken niet veel te veranderen.
- De verplichting om je fiets op een aangeduide plaats te parkeren, wordt pas van kracht in januari 2024. Bij overtreding gelden er boetes.
- Veel Brusselaars zijn in het bijzonder kritisch voor de elektrische deelscooters omdat hun gebruikers er met volle snelheid mee over trottoirs rijden en ze overal parkeren.
Naar een algeheel verbod? Het is zeker een mogelijkheid. Brussel zou een voorbeeld kunnen nemen aan Parijs en een einde kunnen maken aan die vervoersmiddelen, die door velen als ongedierte worden beschouwd, zoals de Franse minister van Mobiliteit afgelopen mei zei.
6 op de 10 inwoners raden af om in Brussel te gaan wonen
De Brusselaars voelen zich niet alleen door de elektrische deelfietsen en -scooters onveilig op de weg.
- Over het algemeen raden 6 op de 10 Brusselaars af om in Brussel te gaan wonen vanwege het gebrek aan verkeersveiligheid.
- “Meer dan de helft van de Brusselaars (55 procent) voelt zich niet veilig op de fiets in de stad”, zegt het Cyclomedia-rapport.
- En bijna de helft (47 procent) vindt dat de stad niet genoeg doet om het veiligheidsgevoel in het verkeer te verbeteren.
- “Een betere afbakening tussen autowegen en fietspaden zou toch een effectieve oplossing voor het probleem zijn”, aldus 54 procent van de respondenten.
- De respondenten wezen ook op de staat van de wegen en het gebrek aan straatverlichting als verklaringen voor hun gevoel van onveiligheid op de wegen.
Brussel is echter niet de slechtste leerling van de Europese klas. Andere grote Europese steden doen het slechter dan de Belgische hoofdstad, waaronder Antwerpen – 34 procent van de Antwerpenaren voelt zich niet veilig op de weg, tegenover 31 procent van de Brusselaars – maar andere steden doen het ook veel beter; Namen bijvoorbeeld (28 procent), maar ook Londen (2 procent) of nog Oslo (13 procent).
(ns)