Herstel Duitse bierverkoop; maar klap van coronapandemie is nog altijd niet verwerkt

Duitsland heeft het voorbije jaar 8,8 miljard liter bier verkocht. Dat betekende een stijging met 2,7 procent tegenover het jaar voordien, maar de afzet heeft zich nog steeds niet hersteld van de uitbraak van de coronapandemie. Dat blijkt uit een rapport van het Deutsche Statistisches Bundesamt (Destatis), het Duitse federale bureau voor de statistiek.

Ook de organisatie van het wereldkampioenschap in Qatar in november en december heeft de verkoop minder sterk kunnen doen stijgen dan bij vorige edities.

Waarom is dit belangrijk?

Nadat de Duitse biermarkt de twee jaren voordien onder invloed van de uitbraak van de coronacrisis een enorme inzinking kende, liet de verkoop het voorbije jaar voor de eerste keer opnieuw een licht herstel optekenen. Tegenover vier jaar geleden, net voor de uitbraak van de coronapandemie, is er echter nog altijd sprake van een terugval met 4,7 procent.

Thuismarkt verantwoordelijk voor groei: Uit het rapport blijkt dat de Duitse binnenlandse markt vorig jaar 7,2 miljard liter bier werd verkocht.

  • Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Tegenover het niveau van vier jaar geleden is er echter nog altijd een tekort van 5 procent.
  • Bij de export moest daarentegen nog altijd een algemene daling worden gemeld, hoewel ook daar een aantal verschillen konden worden opgemerkt.
    • De afzet binnen de andere landen van de Europese Unie liet wel een stijging met 7,8 procent tot 805 miljoen liter optekenen, maar de uitvoer naar andere regio’s in de wereld kende een achteruitgang met 12,4 procent tot ongeveer 716 miljoen liter.
  • Woordvoerders van de Deutscher Brauer-Bund (DBB), de Duitse bierfederatie, stippen nog aan dat de sector het voorbije jaar ook door de kalender niet werd gediend.
    • Grote evenementen kunnen tijdens de zomerperiode immers een belangrijke stimulans voor de afzet betekenen, maar de internationale voetfederatie Fifa besliste dit keer om zijn World Cup in Qatar tijdens de maanden november en december te organiseren.
    • “Hierdoor viel die stimulerende impact van de evenementen grotendeels weg”, merken de woordvoerders op.

Dalende trend: Ondanks de grote populariteit van bier in Duitsland, wordt de verkoop in de sector al geruime tijd met een dalende trend geconfronteerd.

  • Over de voorbije tien jaar diende, onder meer onder invloed van bekommernissen rond de impact op de gezondheid, een inkrimping van de afzet met 7,4 procent te worden gemeld.
    • De Duitse bierfederatie zegt ook dit jaar opnieuw een uitdagende periode te verwachten. Daarbij wordt gewezen naar de hoge kosten voor grondstoffen, energie, tussenproducten en personeel.
    • “Naast de kosten voor gas en elektriciteit zijn vooral brouwmout en verpakkingsmateriaal drastisch duurder geworden”, werpen de brouwers op.
    • “Die hoge kostendruk zal waarschijnlijk ook gevolgen hebben voor de consumentenprijzen.” Vele Duitse brouwerijen hebben inmiddels al prijsverhogingen doorgevoerd.
Meer
Lees meer...