“Door een gebrek aan beveiliging konden verkenners van terroristen poolshoogte nemen op de luchthaven.” Dit is slechts één van de vernietigende beschuldigingen in een open brief die volgens de krant De Tijd afkomstig zou zijn van een lid van de luchthavenpolitie gericht aan de leidinggevenden. In de brief wordt ook gezegd dat een groot deel van het personeel een gerechtelijk verleden heeft. Soms gaat het over zware criminele feiten.
Al op vrijdag 18 maart, de dag dat Salah Abdeslam gearresteerd werd, had de luchthavenpolitie een stakingsaanzegging gedaan. Hun eisen: de veiligheidsmaatregelen op en rond Brussels Airport moeten flink worden opgeschroefd. Vandaag was het onderhandelingscomité, bestaande uit de luchthavenpolitie en de autoriteiten, bij elkaar gekomen om de stakingsaanzegging te bespreken. Helaas was het niet gelukt om tot een akkoord te komen.
En nu is er een open brief naar buiten gekomen, waarin wordt uitgehaald naar de gebrekkige beveiliging op Brussels Airport. “Na de aanslagen hebben we, elk op onze manier, ons werk gedaan. In omstandigheden die volgens ons vermeden hadden kunnen worden, vermeden hadden moeten worden”, klinken de vernietigende woorden. Volgens de krant De Tijd is de brief afkomstig van een lid van de luchthavenpolitie en gericht aan de leidinggevenden. De vakbond Nationaal Syndicaat van het Politie- en Veiligheidspersoneel (NSPV) zou helemaal achter de brief staan en het liberale VSOA gedeeltelijk, zo meldt de krant.
“Een noodkreet voor de beveiliging”
Het precieze doel van de brief: “Deze brief is een uiting van frustratie van eerstelijns politiemensen om het gevoerde wanbeleid, een noodkreet voor de beveiliging van een internationale luchthaven zoals voorgeschreven zou moeten zijn anno 2016”, zo staat er te lezen in de brief die andere Vlaamse media hebben gepubliceerd.
In de brief wordt zelfs een verband gelegd tussen (hieronder) genoemde tekortkomingen binnen de beveiliging en de mogelijkheid voor terroristen om een aanslag te plegen. “Door een gebrek aan beveiliging konden verkenners van terroristen poolshoogte nemen op de luchthaven.” En: “Dit open luchthavenbeleid is in andere landen al lang voorbijgestreefd en is hét voorbeeld van de fundamenteel onveilige situatie op de luchthaven van Zaventem.”
“Laksheid bij beveiliging”
Het gebrek aan beveiliging is niet het enige wat mis is, klinkt het in de brief. Het hangt samen met de vrije toegang tot de vier niveaus van de luchthaven, waarmee de plaatsen waar de trein en de bus aankomen en de vertrekhal en aankomsthal bedoeld worden. Ook zou er een grote laksheid heersen bij de beveiliging en zouden signalen genegeerd worden. Bovendien zou een groot deel van het personeel een gerechtelijk verleden hebben. Soms gaat het over zware criminele feiten, staat er te lezen.
Maar ook bij personeel van de winkeltjes, de bagage-afhandelaars en de schoonmaakdiensten zagen ze verdacht gedrag. “Als we die personen dan checkten, trokken we meer dan één keer grote ogen. Het ging niet zelden om zware jongens met een radicaal-islamitisch gedachtegoed die verschillende vermeldingen hebben in hun politiedossier.”
Er wordt ook een oplossing genoemd in de brief: snel een interventieteam oprichten, dat speciaal getraind is op onder andere antiterreuracties.
Nieuw overleg over stakingsaanzegging
De stakingsaanzegging van de luchthavenpolitie staat trouwens nog steeds. Morgen vindt er opnieuw overleg plaats tussen de politie en de overheden, zo meldt De Tijd. De operaties van Brussels Airport kunnen in ieder geval niet herstart worden zonder een akkoord van de luchthavenpolitie.
Bron: VTM Nieuws, De Morgen, De Tijd