Norsemen: een vikingsatire die expres verkeerde tijdsreferenties maakt, is een serieuze hit op Netflix. Op enkele weken tijd veroverde de Noorse reeks de harten van het Netflix-publiek en sprong ze uit de de massa. Maar hoe komt dat eigenlijk, dat Norsemen zo opviel tussen de massa.
Ooit gehoord van Norsemen? De Noorse serie was verdoemd tot een toekomst als culthit. Want dat Norsemen goed in elkaar zit, da’s duidelijk. Maar dat zou niemand, of tenminste veel minder mensen, geweten hebben als het niet voor de clevere marketing van producer Anders Tangen was geweest.
Facebookreclame voor Norsemen
Tangen wist namelijk dat Netflix nauwelijks zelf reclame maakt voor series. Het algoritme is heilig voor de streamingservice: je kijkt wat je graag kijkt, of dat is het idee. Maar natuurlijk wil dat ook zeggen dat het voor een beginnende serie erg moeilijk is om op te vallen tussen de vele kwaliteitsreeksen.
Dus investeerde Tangen zelf zo’n 18.000 dollar in online marketing. Dat lijkt veel, maar in termen van marketingbudget is dat eigenlijk best beperkt. Weken voor Norsemen op Netflix kwam, werden zo’n zeven specifieke groepen op Facebook getarget.
Van Minnesota tot Miami
Zo kregen de grote steden, L.A., New York, Miami en Chicago korte clips van dertig seconden op hun Facebookwall. Nadien volgden ook Minnesota, Wisconsin en South-Dakota. Dat zijn namelijk gebieden waar de bevolking ethnisch Noors is.
Dat had duidelijk veel succes. 5,5 miljoen Facebookgebruikers zagen de advertenties, twee miljoen mensen keken naar de video en 6.000 mensen volgden de show op socialmediapagina’s. Drie weken nadat de show gelanceerd werd, kreeg Tangen telefoon uit Cupertino. “Je moet naar L.A. komen”, klonk het bij Netflix. “Je show is net ontploft.”
Netfix Original
De resultaten mochten er ook zijn: Norsemen is vernieuwd voor een tweede en een derde seizoen en werd een Netflix Original. De ironie wil dat Netflix nu wél investeert in een reclamecampagne.