Pff, Instafamous worden, waarom zelfs? Wel, je kan gemakkelijk 2.000 euro per maand verdienen door foto’s te posten op Instagram. Daarom dus. Als je denkt dat het ‘maar een fotootje posten’ is, dan denk je verkeerd. Er kruipt heel wat tijd in Instagram want om bekend te worden moet je natuurlijk opgemerkt worden …
Velen delen een droom om bekend te worden op Instagram. Het is de twee Limburgse bloggers Céline Schraepen en Talisa Loup gelukt om Instafamous te worden en hun succesvolle blog Totallytwo als fulltime job te beheren.
De twee vriendinnen doen dit nu al twee jaar als fulltime job. “Het is natuurlijk geen vast inkomen en elke maand schommelt ons inkomen maar we verdienen er wel onze boterham mee. Als je groeit op social media kan je je prijzen natuurlijk ook wat hoger zetten en dat hangt van het volgers aantal af”, zeiden ze aan Newsmonkey.
Volgens het Totallytwo-duo hangt je maandloon af van je succes. “Alles hangt af van je volgers of bezoekersaantal. Een wereld-topblogger zoals Chiara Ferragni verdient naar horen zeggen zo’n 7 miljoen euro per jaar.” Dat is een maandloon van bijna 600.000 euro.
KA-CHING!
Voorlopig zijn zulke cijfers in België nog niet aan de orde. Bij ons verdient een beginnende blogger eigenlijk niets. Na verloop van tijd kunnen al goodiebags je richting uitkomen en heel af en toe kan je een centje verdienen. Een succesvolle blogger verdient ongeveer 2.000 euro en een topblogger in België kan zo’n 10.000 euro verdienen. Volgens de twee Instagram-dames kan dit wel kloppen.
Gratis reisjes
Het duo krijgt niet alleen centen en leuke goodiebags voor hun werk maar ook gratis vakanties. “Af en toe worden er ook ruildiensten gedaan en krijgen wij soms een reisje cadeau met een all-in hotel en zelfs vliegtickets.”
Instafamous
De twee vriendinnen is het écht gelukt om Instafamous te worden: “Onze gemeenschappelijke Instagram @totallytwo heeft 17.100 volgers. Op onze afzonderlijke accounts @celineschh (649.000) en @talisalo (360.000) hebben we er iets meer.” Hun blog krijgt dan ook nog eens maandelijks zo’n 30.000 bezoekers.
Talisa en Céline gieten hun waardevolle tips en tricks in het boek: Hoe word ik Instafamous. “De boodschap die we willen overbrengen is dat het voor iedereen mogelijk is. Wij zijn immers ook maar twee doodgewone meisjes en ons is het ook gelukt. Ons boek is niet alleen interessant voor mensen die Instafamous willen worden, maar ook voor bedrijven. Social media is immers de toekomst.”
Je kan het boek van het duo kopen via hun website.
Influencers
Bloggers en Instagrammers die op elke Instagram-post staan te pronken met een toffe handtas van #Zara of zeggen dat ze hun stralend huidje te danken hebben aan #Nivea. Zo’n mensen heten met een mooi woord: influencers. Influencermarketing is een nog-niet-zo-oude vorm van marketing. Vele bekende Instagrammers worden betaald door een merk in ruil voor reclame.
“Meestal spreken bedrijven ons aan, maar af en toe stappen wij ook zelf naar bedrijven toe. Als we bijvoorbeeld het merk helemaal top vinden en we denken dat het een goede en leuke samenwerking kan worden, gaan we er zelf op af.”
50 aanbiedingen per dag
De dames van Totallytwo nemen ook niet alle aanbiedingen aan. “We kregen ooit de aanbieding om dieetpillen te promoten. Toen hebben we ook resoluut nee gezegd. We zijn slank gebouwd maar we staan ook voor een healthy lifestyle, dat wil zeggen gezond eten en sporten. Dieetpillen komen er bij ons niet binnen.”
Waarom veel volgers?
Daarnaast bestaan er ook bedrijven die een brug bouwen tussen merk en blogger. Zij boosten online advertising door de twee aan mekaar voor te stellen. Vooraleer je goed genoeg bent zo’n bedrijven, zou je eerst veel volgers moeten hebben. Hoe meer volgers, hoe meer het merk kan verkopen, hoe interessanter je wordt voor het bedrijf.
Bert is Managing Partner van Native Nation, een online advertising bedrijf. Hij vertelt aan Newsmonkey dat er wel een perfecte match moet zijn tussen product en persoon. “Wij helpen bloggers en influencers om samen populair te worden. Voor ons zitten zij op dezelfde lijn, beide een ander profiel en verschillende invulling.”
Het is geen uitzondering voor een goede influencer om 50.000 volgers te hebben op Instagram. Volgens Bert hebben influencers een groter bereik dan een Facebook-pagina van een merk.” Het bedrijf heeft 300 influencers waarmee ze meer dan 7 miljoen volgers in België bereiken.
Veel volgers hebben is voor bepaalde merken belangrijk. Heb je weinig volgers? Laat je niet ontmoedigen want Bert vertelt ons dat weinig volgers hebben, in sommige gevallen ook goed is: “Wij geloven dat je als merk ook impact kan genereren als je genoeg mensen bereikt, ook als je maar 2.000 volgers hebt.”
Spijtig genoeg krijgen influencers met weinig volgers zelden geld. Zij zijn al heel blij met een toffe goodiebag. Ook leuk, niet?