Honderden miljoenen dollars aan goederen zitten maanden nadat het schip Ever Given in het Suezkanaal werd bevrijd nog steeds vast. Dat bericht CNN. Onder andere IKEA en Lenovo wachten op hun leveringen.
Het schip Ever Given mag dan niet meer het Suezkanaal blokkeren, zijn goederen hebben hun bestemming nog altijd niet bereikt.
Suez Canal Authority
Nadat het schip werd losgemaakt, nam een Egyptische rechtbank de Ever Given en zijn 18.300 containers in beslag. Het schip wordt vastgehouden in het Egyptische Great Bitter Lake.
Dat was het gevolg van een schadeclaim van Suez Canal Authority van 916 miljoen dollar (756 miljoen euro) tegen de Japanse reder Shoei Kisen Kaisha, voor schade en verliezen opgelopen toen het schip strandde in een smal deel van het kanaal, waardoor het verkeer werd geblokkeerd.
IKEA en Lenovo (LNVGF) zijn twee van de bedrijven met producten die vastzitten op het Japanse schip.
IKEA vertelde CNN Business dat het een verscheidenheid aan producten aan boord van het schip heeft, maar weigerde om verdere details over de zending te geven. Een woordvoerder van Lenovo zei dat het bedrijf ‘manieren onderzoekt om de goederen terug te krijgen’.
Commerciële koelkasten
Kleinere bedrijven zoals de Britse fietsenmaker Pearson 1860 en Snuggy UK, dat draagbare dekens maakt, hebben ook belangrijke orders die nu achterblijven op het schip.
‘We hebben niet veel hoop dat we onze voorraden dit jaar nog zullen zien en hoewel ze tijdens het vervoer verzekerd zijn, hebben we gegokt dat er maanden, zo niet jaren, weinig kans zal zijn op een regeling’, vertelde Will Pearson, directeur van Pearson 1860, aan CNN Business. Zijn bedrijf zou producten ter waarde van meer dan 100.000 dollar op het schip hebben.
De inzet is ook hoog voor bedrijven zoals EasyEquipment, een klein Brits bedrijf dat geen zeeverzekering heeft voor 100.000 dollar aan commerciële koelkasten die geleverd zouden worden aan restaurants voordat de beperkingen op het coronavirus in mei versoepeld werden.
‘Niet alleen hebben we alle winst van deze cruciale bestelling verloren, maar dit heeft ook gevolgen voor restaurantbedrijven die hoopten hun deuren weer te kunnen openen na de lockdown’, zei CEO Michael Shah. ‘We zitten gevangen in dit ongewisse en ik weet dat ik deze extra rekening zal moeten betalen om mijn voorraad terug te krijgen.’
Lees ook: