Intendant Alexander D’Hooghe doet ’t onmogelijke: brengt stad Antwerpen en actiegroepen Ringland samen

Intendant Alexander D’Hooghe doet iets wat tot nu toe niemand is gelukt: hij heeft stad Antwerpen en de actiegroepen stRaten-Generaal en Ademloos samen om de tafel gebracht. De partijen die tot nu toe altijd tegen elkaar gestreden hebben over de herinrichting van de Antwerpse ring zijn voor het eerst met elkaar in dialoog én gaan samen de mogelijke overkapping bestuderen. “In het belang van iedereen engageren we ons tot een samenwerking”, maakten ze vandaag bekend in een persconferentie. 

“Voor het eerst in 20 jaar de start van een echte dialoog”, zei Peter Vermeulen van Ringland vandaag op een persconferentie over de herinrichting van de Antwerpse ring. Al jaren staan stad Antwerpen en actiegroepen als stRaten-Generaal, Ringland en Ademloos recht tegenover elkaar.

De eerste wilde de Antwerpse ring sluiten met een zogenaamde Oosterweelverbinding. Maar omdat dan een groot stuk natuurgebied verloren zou gaan, kwamen de actiegroepen met een alternatief plan: de overkapping van de Antwerpse ring.

Onmogelijke blijkt mogelijk

Ondanks de vele discussies leek er geen beweging te komen in het dossier, er was veel wantrouwen tussen de partijen en een mogelijke overeenkomst leek ondenkbaar. Tot nu.

Op een persconferentie vandaag hebben stad Antwerpen en de actiegroepen bekend gemaakt dat de dialoog over de herinrichting van de Antwerpse ring is gestart. Intendant Alexander D’Hooghe, die door stad Antwerpen was aangesteld om een combinatie van de Oosterweelverbinding en een overkapping te onderzoeken, heeft iets voor elkaar gekregen, wat tot nu toe niemand gelukt was: hij heeft de partijen om de tafel gekregen.

Eerlijk delen

Hoe hem dat is gelukt? De partijen zijn tot de overeenkomst gekomen om de ring op te delen in een zuidelijk en noordelijk deel en voor het zuidelijk deel gaan ze nu gezamenlijk een studie over een overkapping starten.

Ook zijn ze het met elkaar eens geraakt over het schrappen van de Hollandse Knoop die met meer dan 20 rijstroken de Oosterweelverbinding moest aansluiten op de Ring. Deze wordt nu vervangen door de ‘Tuin van Deurne’, dat wordt een groen stuk natuurgebied bovenop de aansluiting.

Alleen wat er gebeurt met het noordelijke deel blijft nog een strijdpunt. Stad Antwerpen wil het indienen van de bouwvergunningen voor de Oosterweelverbinding gewoon doorzetten. De actiegroepen eisten hiertegen altijd een referendum, maar ze zijn niet zeker of ze dat nu nog zullen doen. Vermeulen tijdens de persconferentie: “We gaan pas in de loop van de komende week overleggen, maar ik denk dat de toon misschien wel duidelijk is.”