Geschreven met input van Twenty Four Webvertising.
Waar in het verleden internationaal ondernemen alleen mogelijk was voor de grote multinationals, kan tegenwoordig elk bedrijf de stap naar het buitenland zetten. Dat kan handig zijn, want buiten de landsgrenzen liggen immers mooie kansen. Expansie buiten de nationale afzetmarkt is dan ook regelmatig een bepalende groeifactor voor ondernemingen. Toch is dat natuurlijk ook een lastige stap. Vooral op juridisch vlak zijn er veel valkuilen die het succesvol internationaliseren van je bedrijf in de weg kunnen staan.
Het is verstandig om een samenwerking te zoeken met een partij in het land waar je ook zaken wilt gaan doen. Het kan dan wel slim zijn om vertaalbureau Architekst in te schakelen. Specialisten van een vertaalbureau kunnen er namelijk voor zorgen dat de samenwerking en de internationalisering in het algemeen soepel verlopen, bijvoorbeeld met behulp van juridische vertalingen. Professionele vertalingen zullen je bedrijf alleszins vooruit helpen, maar om zaken te doen in een ander land, heb je veel meer nodig dan alleen maar vertalingen. Ook de onderstaande checklist kan je zeker gebruiken.
Verdieping
Ten eerste kun je je best verdiepen in het land waar je met je bedrijf naartoe wilt. Kijk daarbij naar de verschillen in cultuur, maar ook naar het rechtssysteem. In veel Engelstalige landen worden bijvoorbeeld common law, oftewel gewoonterecht gebruikt. Bij ons wordt juist civil law ingezet, ook wel gecodificeerd recht genoemd. De common law systemen staan meer open voor interpretatie. Dit heeft grote weerslag op de bewoordingen van je zakelijke afspraken. Ook hoe zo’n zakelijke samenwerking tot stand zal komen, zal wel degelijk beïnvloed worden door het rechtssysteem.
Partner
Een belangrijke stap in het internationaal ondernemen is het weten met wie je zaken doet. Je moet daarvoor op onderzoek uit gaan en jezelf een paar vragen stellen: heeft je partner een bedrijf met een goede staat van dienst? Is je partner solvabel? Doet je partner zaken met andere ondernemers? Ga zo maar door. Daaruit zul je informatie krijgen, die over het algemeen best makkelijk boven tafel te krijgen is. Dat kan bijvoorbeeld gedaan worden bij de plaatselijke kamer van koophandel, maar ook bij de Belgische ambassade. Buitenlandse advocaten zouden eveneens hulp kunnen bieden.
NDA
Als je gesprekken aangaat over het product of de dienst die je wilt slijten in het buitenland, dan moet je ervoor zorgen dat de andere partij(en) een zogeheten geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Dat wordt ook wel een NDA, oftewel een non disclosure agreement genoemd. Daarmee zul je voorkomen dat de ander met je product of idee aan de haal gaat. Doet hij of zij dat wel, dan zal dat leiden tot een forse boete. Een NDA zal je potentiële partner normaal gesproken niet afschrikken, het laat juist zien dat je serieus bent.
LOI
Daarnaast is het ook slim om initiële afspraken vast te leggen in een intentieverklaring. Dat wordt ook wel een letter of intent genoemd, kortweg een LOI. In een LOI geven alle betrokken partijen aan dat ze de intentie hebben om op een specifieke wijze zaken te gaan doen of samen te gaan werken. Doordat de intentie dus uitgesproken wordt, zit daar ook direct een formeel tintje aan. Toch is de intentieverklaring met de benodigde voorbehouden nog niet een wurgcontract waar je later spijt van krijgt.
Samenwerking
Er zijn meerdere manieren om internationaal samen te werken. Je moet dan ook kiezen voor een vorm die het beste bij jou en je bedrijf past. Begin daarom met het nodige onderzoek naar internationale samenwerkingsvormen. Zodoende zul je precies weten wat er nu echt mogelijk is. Daar kan je veel over vinden op het internet bijvoorbeeld. Is het in een vreemde taal? Het vertaalbureau kan dan zeker hulp bieden. De kans is groot dat je in principe uit drie internationale samenwerkingsvormen kunt kiezen: agentuur, distributie en BV, wat ook wel joint venture genoemd wordt.