iPhone 17 schiet uit de startblokken: 14 procent meer verkoop dan voorganger

De nieuwste generatie iPhones, de iPhone 17-serie, is de winkelrekken ingevlogen met indrukwekkende verkoopcijfers. Volgens cijfers van Counterpoint Research presteerde de iPhone 17 in de eerste tien dagen op cruciale markten, waaronder de VS en China, 14 procent beter dan de iPhone 16-modellen van vorig jaar. Dit vroege succes wijst op een sterke vraag naar de nieuwe toestellen.

Opvallend is de prestatie van het standaard iPhone 17-model. Vooral in China is dit toestel erg in trek. Analisten zien een goede balans tussen prijs en upgrades als de belangrijkste drijfveer. Met een nieuwe chip, een beter scherm, meer opslag en een verbeterde selfiecamera, biedt de standaard 17 voor veel consumenten een zeer aantrekkelijke deal. Apple lanceert traditioneel elk jaar een nieuwe reeks iPhones, en deze cyclus van constante verbetering is cruciaal voor hun aanhoudende marktsucces sinds de eerste iPhone in 2007 de smartphone-markt op zijn kop zette.

Pro Max favoriet in de VS

In de Verenigde Staten verschuift de aandacht naar de top van de reeks. De iPhone 17 Pro Max verkoopt daar beter dan zijn voorganger. Een belangrijke reden hiervoor zijn de Amerikaanse providers. Zij bieden meer kortingen en aantrekkelijke financieringsplannen voor het topmodel. Dit is een slimme zet om klanten langer aan zich te binden en moedigt hen aan om meteen voor het duurste toestel te gaan.

Hoewel ook de nieuwe iPhone Air in het algemeen de verkoop van de oude 16 Plus-modellen overtreft, wordt de start in grote afzetmarkt China wel bemoeilijkt. Door trage goedkeuringsprocessen van Chinese providers loopt de lancering daar vertraging op. Dit, samen met de scherpe prijs-kwaliteitverhouding van de standaard iPhone 17, zou de verkoopvolumes van de Air in China in de beginfase kunnen beperken.

Meer
Lees meer...