Italië’s ‘FS’ daagt Eurostar uit met HSL Parijs-Londen ter waarde van 1 miljard euro

Italië’s ‘FS’ daagt Eurostar uit met HSL Parijs-Londen ter waarde van 1 miljard euro
AMAURY CORNU/Hans Lucas/AFP via Getty Images

In het kort

  • FS Group investeert 1 miljard euro in hogesnelheidslijn tussen Parijs en Londen.
  • Het project is erop gericht om tegen 2029 de dominantie van Eurostar op deze route uit te dagen.
  • De investering wordt gezien als een cruciale stap in de ontwikkeling van een meer geïntegreerd, concurrerend en duurzaam Europees spoornetwerk.

De Italiaanse staatsspoorwegen, Ferrovie dello Stato (FS), hebben een investering van 1 miljard euro aangekondigd om tegen 2029 een hogesnelheidslijn tussen Parijs en Londen te lanceren, meldt Euronews. Deze stap vormt een directe uitdaging voor de jarenlange dominantie van Eurostar op de route die de Britse hoofdstad met het Europese vasteland verbindt. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het Spaanse bedrijf Evolyn, dat eerder al plannen aankondigde om een dienst tussen Parijs en Londen op te zetten.

Stefano Antonio Donnarumma, CEO van FS Group, benadrukte dat deze investering cruciaal is voor de opbouw van een meer geïntegreerd, concurrerend en duurzaam Europees spoorwegnetwerk. Hij onderstreepte het belang van hogesnelheidsverbindingen voor efficiënt en milieuvriendelijk vervoer. FS is van plan de verbinding tussen Londen en Parijs verder uit te breiden met bestemmingen als Lille, Ashford, Lyon, Marseille en Milaan.

Deze aankondiging volgt op het recente bod van Virgin Group om het monopolie van Eurostar te doorbreken. Het bedrijf is van plan 700 miljoen pond (820 miljoen euro) aan schuldfinanciering op te halen voor een hoogfrequente dienst die Londen met Parijs en Brussel verbindt, met mogelijk later een uitbreiding naar Amsterdam.

Competitie op de hogesnelheidsroute

Aanvankelijk werden zowel Evolyn als Virgin geconfronteerd met uitdagingen vanwege de beperkte ruimte in een spoorwegdepot in Oost-Londen, de enige geschikte locatie voor het parkeren van hogesnelheidstreinen die door de Kanaaltunnel rijden. Eurostar beweerde alle beschikbare plekken te hebben benut, wat Evolyn en Virgin ertoe aanzette een beroep te doen op de Britse spoorwegautoriteit.

FS heeft bevestigd dat het toestemming heeft gekregen van het Britse Office of Rail and Road om gebruik te maken van het Temple Mills-depot. Het bedrijf heeft ook de benodigde licenties en vergunningen in Frankrijk verkregen en werkt actief aan het vergroten van de capaciteit op station St. Pancras.

Met een bestaande hogesnelheidsdienst tussen Milaan en Parijs en intercitytreinen in Frankrijk heeft FS Group al een voetafdruk in het Europese spoornetwerk. Hun aanwezigheid in het VK dateert van 2017, toen ze de treinexploitant c2c overnamen.

Nog meer concurrentie

Andere bedrijven die interesse hebben getoond in toegang tot de Kanaaltunnelroute zijn Gemini Trains en Deutsche Bahn. Voorstanders van meer concurrentie op deze route stellen dat dit kan leiden tot lagere ticketprijzen en een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

Meer
Gisteren om 11 uurdoor Amy Therry
Gisteren om 6 uurdoor Redactie
2 dagen geledendoor Ulrike Vandamme
2 dagen geledendoor Redactie
Lees meer...
03:00