Ja, hij leeft nog, de voorzitter van LDD. Jean-Marie Dedecker verloor z’n zetel en z’n carrière, maar op Twitter haalt hij nog eens snoeihard uit. Want snelheid op de weg was altijd zijn ding. En dus wordt Ben Weyts (N-VA), die hem een klein jaar geleden nog graag naar de N-VA had gehaald, plots een “keizer-koster” en een “regelneef”.
Het zat er wat aan te komen, Dedecker die het op z’n heupen zou krijgen. Een rijbewijs met punten, aankondigingen van de flitscontroles afschaffen, en nu… z’n geliefde snelheid aanpakken. Dedecker is de man die ooit voorstelde om ’s nachts de maximumsnelheid op te heffen. En hij is duidelijk niet van gedacht veranderd….
Het nieuws komt uit de beleidsbrief van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Die wil de maximumsnelheid op gewestwegen overal terugbrengen van 90 naar 70 kilometer per uur.
Nu is het nog 90, maar heel vaak is dat lokaal al herleid tot 70. Daarbij horen uiteraard verkeersborden en die staan dus overal langs Vlaamse wegen. Weyts wil snoeien in dat kluwen, en dus is de beste oplossing het om te draaien: 70 de regel en 90 de uitzondering.
Veiligheid, maar ook meer duidelijkheid, dat is de logica van Weyts. “Ik denk dat iedereen er wel bij vaart. Als je nu vaststelt dat de uitzondering veel meer regel is dan de regel zelf, dan moet je misschien gewoon de regels aanpassen”, zei hij in het parlement via Deredactie.be. En af en toe zal 90 kilometer per uur dus nog mogen: “Bijvoorbeeld als het gaat over gewestwegen die gescheiden zijn door een middenberm, wat veel veiliger is.”
We hebben een nieuwe keizer koster. Regelneef Ben Weyts wil tuffen aan 70km per uur,een rijbewijs met punten en een verbod op flitsmeldingen
— Jean Marie Dedecker (@JMDedecker) November 21, 2014